Brev:
Tynd mave, allergi?
29. september 2008
Alder:
14 mdr.
Tynd mave, allergi?
Hej Helen
Ja det er længe siden, men sådan går det jo når man først kommer på arbejdsmarkedet og det bare kører derud af.
Nu er der alligevel dukket et problem op. Vores søn jonas er nu 14 mdr. Vi har aldrig fået ham testet for mælkeallergi, men faderen har allergi og astma. Jonas er blevet ammet til han var et år, så sagde han selv fra, da han begyndte i vuggestue. Vi har brugt nutramigen i hans grød indtil han blev et år. Vi har givet ham komælk i meget små doser, men er nu egentlig gået helt væk fra det, da han begyndte at slå ud med knopper og fik tynd mave. Vi gik væk fra det og maven blev ok igen.
Han får en vitamin pille (omnimini fra biosym) og en kalk pille fra solary (koral kalk.
)
Og nu skulle det jo så fungere, men det gør det ikke.... Han har stadig tynd eller splattet afføring og det lugter lidt underligt syntes jeg. (Det kan til tider være mørkt næsten grønt).
Da vi gik væk fra mælken var der en kort periode på knap en uge, hvor det så fint og fast ud. Så blev det splattet igen, men det var samtidig med, at hans kindtænder kom (de er næsten alle kommet frem), så vi slog det lidt hen, at det nok var derfor. Da han startede med at få tænder havde han også tynd mave i langtid ( 1,5 mdr) hans tænder kom som perler på en snor.
Nu har det stået på længe næsten to måneder og vi har fået taget prøve hos lægen, om der var bakterier som f.eks. salmonelle eller andre, men det var der ikke.
Han stor trives er glad og meget nysgerrig. Hilser og pludre med alle han ser. Han har 4 - 5 ord som han siger helt tydligt.
Han spiser alt hvad der bliver serveret for ham. Han får grød (hirse, ris, havregrød) om morgnen med rismælk i kanel og smør.
Til middag får han en portion varm mad i vuggestuen, det er super kvalitet (indmad, fisk, grøntsagssuppe, kød, kartofler og rugbrød)
Om eftermiddagen får han rugbrød med et nutana "smør" produkt og æg, tun, leverpostej uden mælk, spegepølse uden mælk og gluten. m.m.
Til aften får han det vi får. Det skal siges at vi spiser meget sundt her hjemme. Vi spiser grønsager hver dag, kød og fisk, ris (fuldkorns naturris) og pasta uden gluten (lavet på majs) og får forskellige olier (hørfrø, tidsel, raps og kokos olie) hverdag.
Jeg er meget i tvivl om det er pga. tænder eller mælk, men han har været mælkefri og gluten fri i over 3 mdr. Vores læge mener det retter sig af sig selv og så længe han er frisk og glad og nysgerrig, som han jo er så er der ikke noget at være nervøs for.
Jeg må indrømme at jeg ikke helt ved havd jeg skal tro. Ja han er frisk og glad, men kan det være rigtigt at han skal ha splattet afføring i nu næsten to måneder?
Det skal siges at Jonas vejer 9,5 kg og er ca. 83/84 cm høj. Da han blev født var han også undervægtig i langtid indtil han var næsten 4 mdr, men han spiste alt hvad han kunne og gør det stadig.
Da han blev født var han 3740 gram og var 54 cm høj.
Har du et råd til den bekymrede mor