Svar: Hvornår kan han begynde med større stykker i kosten?
29. september 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Malene
Nu hvor din dreng bliver 7 måneder, så kan en dagsplan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur (evt. amning, evt. undvære) ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Springer powernap over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad. Det kan være indmaden af en frikadelle moset i grøntsagsmosen, lidt ris med lidt sovs eller lignende. Det kan også være kartoffelbåde, kogte blomkål, broccolibuketter i hånden osv. Vand af kop
Ammes og puttes til natten kl. ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes eller vælling ligesom nu
Nat 23.30-05.30: Behøver ikke længere mælk i dette tidsrum, hvis han har spist som ovenstående plan viser
De fleste børn er omkring 8 måneder inden de kan finde ud af at tygge små brødhapsere og lignende. Prøv i stedet at tilbyde ham ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsager og lignende i hånden, som han selv kan sidde og gnave i opbløde med spyt og øve sig på. Prøv også at gøre hans mos en lille smule grovere ved at mose den med gaffel i stedet for blender, tilsætte lidt kød, fisk, ris osv. så den får mere og mere struktur. På samme måde er det en god idé at tilbyde havregrød, øllebrød eller flerkornsgrød som giver lidt mere substans end risgrød og hirsegrød gør.
Jeg håber ovenstående plan hjælper dig til at komme videre med dagen og giver et indblik i hvordan. Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske