Svar: Om at krybe og kravle ...
29. september 2008
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Nogle børn begynder at gå før de kravler og hvis det ender med at være sådan hos jer, så går det naturligvis også. Det er så bare vigtigt at din datter efterfølgende lærer at kravle, så hun får trænet det at kunne krydskoordinere, noget hun også kan lære ved at hoppe gadedrengehop, sprællemandshop og lignende når hun bliver større.
Børn lærer at kravle fra vuggende stilling - det vil sige, hvor de lægger sig op på alle fire og vugger frem og tilbage. Du kan derfor prøve at hjælpe din datter op på alle fire og sætte dig bag hende, holde hende om livet og vugge hende frem og tilbage imens hun står i den stilling .. Hun skal selv finde ud af at flytte sine hænder og ben, du kan ikke lære hende dette.
Det er også en rigtig god idé at stimulere hendes balancecenter ekstra. Det gør du ved at tumle med hende så meget som muligt, lade hende 'flyve gennem luften', svinge hende i et lagen eller lignende hvor I to forældre står og holder i hver sin ende, gynge hende i en babygynge, hvor hun gynger frem og tilbage (ikke en hoppegynge) og ved at dreje hende rundt, så hun også kommer til at hænge på hovedet en gang imellem.
Jo mere du kan tumle med hende, jo mere stimuleres hendes balance og jo stører sandsynlighed for at hun også begynder at kravle.
Hvis I har meget glatte trægulve, så kan det være svært for hende at stå fast på knæene og det kan gøre at barnet kryber over gulvet i stedet for at kravle. Det kan her være en god idé at lade barnet forsøge at kravle med bare knæ eller sy et par ruskindslapper på knæene på et par bukser, så hun bedre kan stå fast. Man kan også købe et skridsikkert tæppe eller nogle store gulvbrikker så hun har et lille område, hvor hun bedre kan stå fast.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske