Svar: Dagsrytme - 10 mdr.
29. september 2008
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Jeg synes din datters plan for dagen ser rigtig fin ud, hun tilbydes alderssvarende mad og får de måltider hun har behov for i forhold til sin alder og udvikling.
Hvis du vil ændre på noget, så kunne det være at tilbyde lidt mindre sødmælk af kop og i stedet give lidt mere vand, så hun lærer at drikke mere vand fremfor mælk. Det vil f.eks. være fint at tilbyde hende mælk af kop 2 gange dagligt (f.eks. morgen og aften) men ellers så tilbyde hende vand.
De to flasker mme, ialt 400ml sikrer hendes behov for jern til hun er 12 måneder og derefter skal hun trappes helt ud af flasken.
Du kan med fordel også give hende lidt grøntsager, rester fra aftensmaden til frokost, så hun får grønt to gange dagligt. Det samme gælder den type pålæg du vælger - det vil være rigtig fint, hvis hun til frokost både får kød og fisk, ligesom hun også en gang imellem kan få ½ hårdkogt æg og lignende. Det er især vigtigt at have fokus på hendes indtag af fisk, hun må meget gerne få fisk 2-3 gange om ugen.
Med hensyn til sødmælk efter 1 års alderen, så kan det være udmærket at bibeholde dette til børn, der er meget slanke. Din datter hører dog ikke til de mindste og hun har også taget mere på efterhånden og jeg tænker at du kan variere det lidt. Det vil sige at du nogle gange bruger letmælk og andre gange sødmælk. Du kan f.eks. skifte lidt imellem, hvad du bruger i madlavningen, giver af kop osv. og når du vælger surmælksprodukter kan du også vælge letmælkstyper 1,5% fedt eller sødmælkstyper 3,5% fedt - lad udgangspunktet være det du normalt ville vælge i husholdningen ... med mindre det er 0.5% fedt, for så får hun ikke nok :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske