Svar: Nattesøvn og uro
30. september 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Line
Måske kan August mærke at der sker nye ting i hverdagen. I er ved at flytte, skal pakke jeres ting ned og der er ikke samme ro i hverdagen, som I ellers har - børn er utroligt fintfølende omkring dette, de mærker meget hurtigt hvis vi forældre virker lidt fortravlede og de reagerer ofte med at blive lidt mere pylrede, grædende, tryghedssøgende, urolige ...
Det kan naturligvis også handle om hans alder og den udvikling han går igennem lige nu. Som jeg tidligere har fortalt dig om, så er det sådan at børn gennemgår forskellige faser, hvor de i perioder vil virke mere pylrede og tryghedssøgende. Det er især når de på en gang udvikler sig både fysisk og mentalt.
Og så kan det naturligvis også handle om at han lige nu har behov for lidt mere mælk. At han er blevet så stor, at han har brug for lidt ekstra og man kunne måske forestille sig at roen til at spise ikke er der helt så meget om dagen ... derfor søger han brystet mere om natten. Man kunne også forestille sig at du ikke producerer helt så meget mælk lige nu, fordi du har travlt med at pakke ned osv. nu hvor I skal flytte ...?
Du spørger om det kunne være en god idé med en flaske vælling om aftenen. Som udgangspunkt kan man sige at vælling egentlig slet ikke er noget man behøver at give. Barnet kan sagtens leve fint uden og trives med modermælk og grød. Der er dog familier som synes det fungerer rigtig godt og som oplever at barnet sover bedre. Samtidig giver det far mulighed for at tage over og det kan for mange være rigtig dejligt og derfor en god prioritering. Du kan derfor godt forsøge vælling, der sker jo ikke noget ved at prøve - men om det giver mere ro, kan jeg ikke love dig. Hos nogen gør det, hos andre virker det ikke, snarere tværtimod.
Det kan godt være at August vil sove bedre når I flytter. Det kan også være at han ikke vil ... igen må det komme an på en prøve. Han kan jo naturligt blive forvirret af at sove et nyt sted, nye lyde, nye lugte osv. Det kan også være at det giver ham den ro han lige nu behøver, for selv at komme videre i søvnen om natten .. ingen faste regler der:o)
Prøv om du om natten kan få ham til at komme videre i søvnen uden at han får noget i munden - altså uden sut og uden bryst. Prøv om du kan hjælpe ham ved at skifte stilling, kærtegne ham, sige lidt beroligende ord som "ssshhh" osv. Det kan være godt at forsøge disse ting frem for at lægge ham til brystet eller tilbyde sutten ellers kan man på sigt risikere at han begynder at vågne om natten fordi han forventer at få bryst eller sut ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske