Svar: Søvn om dagen og et par nysgerrigheder
30. september 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Morten og Katrine
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres lille pige - jeg kan godt ud af brevet se at I allerede har læst mange af mine svar til andre og det er rigtig fint.
Der er som I skriver sandsynligvis flere ting der gør sig gældende og lidt af mine tanker kommer her:
Det er rigtig godt at du lige nu forsøge at amme lidt ekstra, sørger for at lægge en skiftning ind imellem, så Thilde får hvad hun har behov for og så I således er sikre på at det ikke er sult der gør at hun vågner efter kort tids søvn.
I den forbindelse kan det være relevant at medtænke hvordan hun er til at bøvse? Nogle børn har rigtig svært ved at komme af med en bøvs og det betyder ofte at de, når de har sovet 30-40 minutter, vågner op fordi der er en bøvs der klemmer. Hvis de selv klarer at komme igennem og få luften ud, vil man ofte se at de gylper en lille smule, at der løber lidt gylp ud af mundvigene, når de ligger og småklynker i søvne. Andre gange kan de ikke klare det selv og er nødt til at komme op, komme af med luften, hvorefter man så må forsøge at putte dem igen.
Der er her altid en risiko for at barnet vågner mere op og har svært ved at sove videre, - nogle gange er det nok at tilbyde en sut og en sutteklud, andre gange må man atter lægger til brystet og atter andre gange må man bare acceptere at luren så ikke blev længere den dag ... Men som sagt vil det være rigtig godt, at I hjælper hende god af med en bøvs, når hun er færdig med at spise og at I samtidig sikrer jer at hun har fået fra begge sider.
Næste overvejelse går på at det er rigtig svært for hende at skifte søvnfase. I forhold til hendes alder, så passer det meget fint at hun efter ca 30 minutter skal videre i søvnen og det har nogle børn rigtig svært ved. Der sker ofte det, at barnet spjætter - mororefleksen går igang. Det kender vi også fra os selv, følelsen af at man er ved at falde, hele kroppen giver et spjæt. Men hvor vi kan sove videre, så bliver barnet forskrækket og vågner mere op.
Det kan i den forbindelse hjælpe at svøbe barnet fordi det at være svøbt i et klæde eller f.eks. ligge i en voksi-pose eller lignende hjælper barnet til rent fysisk at holde sammen på sig selv. Det er altså sværere at spjætte med arme og ben, når man er svøbt og på den måde hjælpes barnet videre og hindres i at vågne helt op.
Det hjælper også nogle gange at trille barnet, præcis som jeres sundhedsplejerske også har sagt. Nogle gange kan man gå en lidt længere tur, andre gange kan man fint holde sig i nærheden og være parat, trille vognen lidt frem og tilbage, når man fornemmer at barnet har behov for den hjælp. Som jeg læser jeres brev, så falder jeres datter fint i søvn i sin vogn. Hun kan altså godt sove uden at blive trillet med, det er således ikke en vane om at hun skal køres for at falde i søvn men derimod skal det at lulle hende i barnevognen bruges som en metode at få hende videre i søvnen på og der er forskel her...
Prøv derfor at putte hende, når hun virker træt og parat og lad hende falde i søvn i barnevognen uden at blive kørt, som I også gør lige nu. Stil jer så i nærheden, ca hver ½ time, hvis det er der I fornemmer at hun skifter søvnfase og rok/tril så lidt med barnevognen. I skal altså hjælpe hende med at lære at holde sig sovende ved at trille hende lidt, men samtidig stoppe ligeså snart hun så atter falder til ro. Det er en metode man sagtens kan bruge.
Og så er der naturligvis også problematikken omkring hendes udvikling og alder. Der er ingen tvivl om at Thilde er en meget opmærksom lille pige, der følger rigtig meget med i hvad der sker omkring hende. Og med den alder hun har, kan I ikke regne med at hun selv siger fra - det betyder at hun nogle gange simpelthen får for mange stimuli og reaktionen kommer om aftenen, hvor hun simpelthen ikke kan rumme mere. Det betyder naturligvis ikke at I ikke må lave noget med hende eller skal holde jer hjemme altid, men det er vigtigt at I er opmærksomme på at hun skal sove 3 lure dagligt og kun være vågen max et par timer mellem hver lur. Præcis som I også er.
Det er også rigtig vigtigt at I, når hun om aftenen bliver mere grædende, urolig, pylret, - ikke forsøger 117 ting for at afhjælpe og løse problemet, men holder jer til at gøre få ting. Der er ingen grund til at udsætte hende for flere stimuli end højst nødvendigt og det kan for hende måske være en hjælp bare at putte på fars brystkasse eller blive gået lidt rundt med - fædre har ofte en rigtig god rolle her, de udstråler en ro og en varme - og dufter ikke af mælk.
Det kan også nogle gange være en god idé at gå i soveværelset, trække gardinerne for, dæmpe lyset og så lægge sig med hende på sengen og evt. amme hende liggende, så hun på den måde hjælpes med at lukke af for verden.
Jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske