Svar: Mælke- og væskebehov
30. september 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Mie
Det lyder som om at din dreng er ved at være lidt træt af det med mælk generelt og derfor tænker jeg at det er vigtigt at du ikke presser ham. Modsat skal hans mælkebehov dog stadig også dækkes og da han protesterer mindre mod amning når han halvsover, så synes jeg du skal holde dig til det.
Mit forslag er derfor at ammer ham tidlig morgen, som nu. Men derudover vil det være rigtig fint, hvis du kunne amme ham sen aften inden du selv går i seng - eller alternativt tilbyde ham en ekstra flaske der. Han vil her kunne spise mere eller mindre i søvne.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne bruge lidt mælk i maden, tilbyde ham sovs, ost osv. som også er med til at give lidt ekstra kalk og så vil det være en mulighed at du tilbyder ham lidt tykmælk, A38 eller neutral sødmælksyoghurt evt med lidt frugtmos om eftermiddagen. Han bør være 9 måneder inden han tilbydes større mængder komælk, men lidt må han gerne få med den alder han har nu.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes
Morgen 08: Havregrød, lavet med mme eller sødmælk. Vand eller mme/sødmælk af kop
08.30 Formiddagslur
Mellemmåltid 10.30: Frugtmos og/eller meget gerne frisk frugt i hånden, vand af kop. Kan med fordel får jern og d-dråber her, fordi det optages bedst givet sammen med frugt.
Frokost 12-13: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres op med grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes også meget gerne lidt rester fra aftensmaden, det kan være kogte pastaskruer, små stykker frikadelle osv.
Kan evt. tilbydes bryst, men afviser han er det helt okay og puttes derefter til middagslur
Eftermiddag 16.30: Tilbydes lidt tykmælk eller lignende med lidt frugtmos, revne æbler eller lignende, vand af kop.
Aften 18-18.30: Aftensmad med udgangspunkt i det I andre spiser, kød, fisk, ris, pasta, grøntsager, sovs af forskellig slags - moset mad og mad i stykker. Vand af kop.
Puttes til natten med flaske ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske eller amning, som han kan spise mere eller mindre i søvne.
Jeg håber at ovenstående plan giver dig en idé om, hvordan en dag kan se ud, så du får sikret din dreng både mælk og væske nok. Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske