Svar: Hvor længe kan man sige nej til sukker?
30. september 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Charlotte
Jeg var tilfældigvis igår oplægsholder på et miniseminar hos Nestlé og ved derfor at Nestle i første halvår af 2008, har lavet en undersøgelse over hvor meget sødt (kager, slik, kiks og is) børn tilbydes. Deres undersøgelse af baseret på svar fra 2.650 forældre i norden og undersøgelsen viser at 27 procent af de danske småbørn mellem 8 og 11 måneder får serveret kager, slik, kiks eller is en eller flere gange om ugen ... Tankevækkende!
For hvorfor får de det? Er der overhovedet grund til det?
Begrundelserne for at tilbyde barnet usunde madvarer som slik, kiks og kager lyder:
Mit barn bliver glad
Mit barn vil have hvad andre får
Fordi det er hyggeligt
Som bestikkelse/belønning
Det er en gammel vane
Jeg kan ikke sige nej
Og forældrene oplyser at de giver de søde fødevarer:
Som dessert
Ved en hyggestund
Specielle lejligheder (weekend/fest)
Når andre giver det
Som belønning
Når mit barn skal trøstes ...
Jeg er naturligvis helt enig med dig i at der ikke er grund til at tilbyde børn hverken kager, slik eller lignende søde ting og så længe børn, som din datter, har det fint med at blive tilbudt frisk frugt i stedet for - så er det bestemt ikke "synd" - tværtimod.
Det er rigtig vigtigt at skabe gode og sunde vaner lige fra starten og børn skal nok helt automatisk lære hvad slik er, det behøver de ikke os voksne til at fortælle dem.
Hvor gammelt barnet er, når det begynder at kræve at smage det samme som det ser vi spiser er meget individuelt. Vi har jo også forskellige rutiner i forhold til hvornår vi spiser kager og slik. Det er sandsynligvis sværere for flerbørnsfamilier at holde den yngste fra slik og kager, når de større børn naturligt spiser det. Hvorimod at har man kun et barn, så kan man jo som voksne vente med at sætte slikskålen på bordet til den lille er lagt i seng og det er ofte også lettere at aflede med et sundere alternativ.
Hvor længe det er realistisk afhænger således også af, hvordan I har det med slik, kager osv. hjemme hos jer. Hvis det er noget I spiser tit, noget som indgår som en del af jeres dagligdag, vil jeres datter sandsynligvis forholdsvis hurtigt blive opmærksom på at det findes. Hvorimod, hvis I sjældent spiser usundt, hvis det kun er til fødselsdage, højtider osv. så vil I sandsynligvis kunne trække tiden lidt inden hun selv begynder at vise interesse.
Jeg kunne godt forestille mig at julen hos jer måske bliver lidt svær med den alder jeres datter har nu og den holding I allerede møder "det er da synd, hvis ikke hun må få". Selvom ikke I tilbyder hende marcipan og andre julegodter, så er der nok andre der gør ...
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske