Svar: Sidde med fronten udad i bæreselen?
1. oktober 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Rikke
De fleste børn er i 3 måneders alderen inden de kan sidde med ansigtet udad, når de sidder i bæresele. Man skal være helt sikker på at barnet er i stand til at holde hovedet stabilt selv, før man vender dem udad. Så længe de ikke mestrer at holde hovedet selv, er det vigtigt at de kan lægge hovedet ned og slappe af på brystkassen af den, der bærer dem.
Når hun klager sig over at sidde i bæreselen, så er det måske fordi hun sidder meget tungt og bliver træt i ryggen. Hun har naturligt brug for stillingskift, hun har brug for at belastningen på ryggen ikke er konstant. Derfor er det vigtigt at du en gang imellem sætter en hånd ind under hendes numse og løfter hende lidt op, hjælper hende med at skifte en lille smule stilling, fjerne trykket, hvor hun sidder. Fuldstændig som vi voksne gør, når vi sidder på en stol - vi skifter også lidt stilling hele tiden...
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske