Svar: Så er den gal med nattesøvnen igen!
1. oktober 2008
Alder:
12 mdr.
Kære trætte mor
Det lyder umiddelbart som om at jeres datter falder i søvn med sin flaske og derfor tænker jeg at det er der problemet ligger. Hvis hun forbinder det at falde i søvn med at have en flaske i munden, så vil hun naturligt efterspørge flasken hver gang hun vågner op om natten og vil ikke kunne falde i søvn igen før hun får den.
Derfor er det rigtig vigtigt at I forsøger at putte hende om aftenen inden hun falder i søvn med flasken. Altså hun må gerne få den lidt endnu, men hun skal være vågen, når hun puttes, hun skal registrere hvor hun ligger og hun skal lære at falde i søvn med noget andet end flaske - det kunne f.eks. være jeres kærtegn, beroligende ord, en bamse, sutteklud eller lignende - noget som hun på samme måde kan beroliges med når hun vågner om natten.
Dertil kommer at det er helt naturligt at hun lige nu er mere tryghedssøgende, sover mere uroligt osv. fordi hun nu er adskilt fra jer om dagen og stadig har rigtig meget behov for jer og den tryghed og fysik kontakt ingen andre end jer kan give. Det er også naturligt at hun drømmer mere, sover mere uroligt når hun har været i dagpleje - der sker meget nyt, mange ting at forholde sig til, der er børn der skubber, tager hendes legetøj osv. og alt hvad hun oplever skal bearbejdes i drømme.
Men alfa omega er det altså at hun lærer at falde i søvn på en måde, hvor I også kan hjælpe hende videre i søvnen, når og hvis hun vågner i løbet af natten.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske