Svar: Nok mælk - 5 mdr.
1. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Banditternes mor
Så længe din dreng trives, udvikler sig som han skal, har overskud til at bruge sig selv fysisk, suge indtryk til sig og mærke verden - så må du gå ud fra at han får, hvad han skal have.
Jeg kan godt høre at han ikke hører til de store spisere og det er rigtig fint at du forsøger med forskellige mærker mme, forskellige flaskesutter osv. Hvis du får 500ml mme i ham dagligt, så er det fint. Det er selvfølgelig langt mindre end de fleste, men det er okay efter min mening - drøft det dog også med lægen.
Ved siden af dette får han jo også grød og mos, hvori der også indgår mme. Og så skal hans sikres væske nok ved at du også tilbyder vand af kop. Jeg synes ikke du skal give ham mme af kop - lad ham få dette af flasken. Da han tilsyneladende ikke bryder sig særlig meget om smagen eller mælk i det hele taget, så synes jeg det er synd at han også skal drikke det af kop. De ca 500ml i flaske + det der indgår i skemad er så okay og derudover må væskeindtaget dækkes af vand.
Det er fint at tilbyde ham skemad 2-3 gange dagligt, som du synes det passer og det er en rigtig god idé at holde mængden lidt nede, så der stadig er plads til mælk i maven. Det er således fint, hvis han kun spiser 1/2-3/4 dl og ikke mere af gangen.
Du kan godt forsøge en rytme, hvor han tilbydes flaske, når han vågner fra en lur (i stedet for inden) og så tilbydes skemad inden han puttes til næste lur - det fungerer faktisk for nogle at gøre det på denne måde - især hos de børn, der drikker meget lidt. Netop det at de tilbydes flasken, når de vågner efter lur, hvor de ofte er mere tørstige, kan gøre at de drikker lidt mere ... Bestemt et forsøg værd.
Med hensyn til hans vægt og udvikling, så vil jeg anbefale dig, at du går ind i Livets Bog, som du finder på medlemssiderne. Her kan du indtegne hans mål og se hvordan han ligger på kurven.
Rigtig god weekend til jer alle fire:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske