Svar: Går skævt på venstre fod
1. oktober 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Laras mor
Da jeg ikke kan se din datter er det svært at sige, hvorfor hun drejer indad på den ene fod. Der kan være flere årsager til dette og det kan sagtens handle om at hun gør det, fordi hun lige nu øver sig i at gå og i det hele taget stå på sine ben/fødder. Det vil dog være helt oplagt at du taler med lægen om dette, når hun skal til 12 måneders undersøgelse.
Nogle børn fødes med indaddrejede fødder - det kan skyldes trang plads i livmoderen. Det retter sig normalt af sig selv inden barnet er et år. Nogle børn drejer også indad på den ene eller begge fødder på grund af en tilstand i hoften. Når barnet står peger tæerne ligesom mod hinanden, foden drejes indad fordi lårbenet ligger på den måde i hofteskålen. Ofte går dette over af sig selv i løbet af opvæksten, men diagnogsen bør altid stilles af en læge, - det kan nogle gange være en rigtig god idé at få en henvisning til en speciellæge med uddannelse i knogler.
Det kan altså sagtens være sidstnævnte som har været tilfældet hos dig selv og jeg kan ikke udelukke at der kan være noget arveligt her, men drøft det med lægen :o)
Husk i øvrigt skridsikre små skindsko eller lignende, nu hvor hun er begyndt at rejse sig ved tingene og gå lidt mere rundt. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske