Svar: Står mest på tæer
1. oktober 2008
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Når et lille barn skal stå og holde balancen, så sker det ved at barnet holder sin vægt oppe ved at bevæge tæerne op og ned. Det vil sige at deres storetå flexer opad og deres lilletå vender udad og griber nedad. Samtidig vil mange børn i begyndelsen, hvor de rejser sig, skiftevis stå på deres tæer og komme ned på flad fod. Det er ved at koordinere disse bevægelser at de små børn kan flytte deres vægt og holde sig oprejst.
Det er dog sådan at nogle børn er tågængere. Det ses især, hvis barnet har været i en gåstol - har din søn det? Der er dog også børn som går på tæer, helt af sig selv og det kan sagtens være i orden i en periode, det kommer helt an på, hvor langt din søn i øvrigt er i sin motoriske udvikling og om han er i stand til at komme ned på flad fod generelt. Der er altså forskel på om han rejser sig på tæer for at holde balancen, når han øver sig i at trække sig selv op, eller om han generelt, hvis du f.eks. holder ham om livet - også støtter på tæer og ikke flad fod.
Du fortæller at I har kontakt til en fysioterapeut og det vil være oplagt at du spørger vedkommende, hvordan du skal forholde dig til det at din dreng står på tæer. Til børn der er tågænger kan man lave forskellige øvelser med deres fødder og stimulere deres fodsål, stryge under fødderne med en speciel børste osv. for at de begynder at stå mere direkte på foden. Hvorvidt det er nødvendigt hos jer, vurderes normalt af en fys og derfor kan du ligeså godt spørge den i allerede har kontakt til.
Med hensyn til sutsko så er jeg helt enig i at det efterhånden er ved at være så koldt at sutsko er en rigtig god idé. Børn bør have varme fødder og ikke rende for meget med bare tæer i institution. Det kan ikke undgås at der er lidt fodkoldt, hvor børnene opholder sig - det sker automatisk når døre åbnes og lukkes og derfor har små børn (måske endda ekstra i institution) behøv for små skridsikre sutsko.
Det er vigtigt at skoen sidder fast omkring barnets fod og giver god støtte samtidig med at sålen skal være sikker, så barnet ikke kan glide. Du kan købe små skindsutsko (bobux) - du kan dog også købe rigtige kravlesko og det vil måske hjælpe din dreng. Kravlesko er helt bløde sko i skind med fast hælkappe og ofte med snørrebånd eller evt. velcro. De er kun til indedørs brug, har sål i ruskind, men de giver mere støtte end en sutsko gør normalt.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske