Svar: Sove ude?
2. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Henriette
Det lyder som om at din datter har det rigtig godt med at sove ude og sover langt bedre ude end inde og der er intet i vejen for at du lægger hende udenfor.
Det er rigtig fint at du har en voksipose til hende og naturligvis holder øje med, hvordan hun sover, at hun ikke fryser, virker fugtig og har det tøj på, som hun virker til at have behov for.
Lidt officielle råd omkring at sove ude er der dog. Det har sundhedsstyrelsen lavet og de lyder sådan:
- Børn må ikke sove ude, hvis det er koldere end minus 10 grader
- Barnevognen skal altid stå i læ for regn, rusk, rim og blæst
- Barnevognen skal være vind og vandtæt, gerne isoleret i bunden med en flamingoplade eller en isoleringsmadras. Lammeskind kan også bruges, men vær opmærksom på risiko for allergi og brug det kun udendørs og vask det tit.
- Barnet skal være iklædt godt tøj, så kun ansigtet er frit. Føler man barnet i nakken, må barnet hverken være svedig eller kold.
- Er det koldt må barnet højst sove ude i to timer og altid kun under opsyn
- Har barnet astmatisk bronchitis, kronisk mellemørebetændelse eller en hjertesygdom bør det altid sove inde i koldt og tåget vejr.
Vær i øvrigt opmærksom på at syge børn, børn med feber aldrig må sove ude. Syge børn skal observeres indendøre! Der er ikke dokumentation for at barnet hærdes mod infektioner ved at sove udendøre.
Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel siger, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g. Det er dog ikke noget problem med din datter på 4½ måned.
At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Børn nyder at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet yder god beskyttelse mod insekter.
At sove ude efterår og vinter er mere problematisk. Hvis det regner og er koldt, skal du være opmærksom på, at små børn ikke mærker kulden og derfor ikke vil reagere selvom de fryser. Derfor er det ekstra vigtigt at tjekke barnet, mærke med en hånd hvordan barnet føles.
Et lille nyfødt barn tåler ikke at få fugtig luft ned i lungerne, da det skal bruge alt for meget energi på at varme luften op og få den sendt ud i systemet. De lidt større børn klarer dette meget bedre.
Så din datter må gerne sove ude, men du skal naturligvis være opmærksom på hende, hvordan hun har det og barnevognen skal stå hvor der er læ osv. For at undgå kuldeindfald fra jorden, så kan det være en god idé at isolere barnevognens bund lidt, det kan gøres med aviser eller f.eks. et soveunderlag som klippes i stykker så det passer. Du ved dem man ofte bruger på spejderlejer og lignende. I kan evt. i mødregruppen gå sammen om at dele et ...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske