Svar: Negative søvnassociationer og søvnvaner
2. oktober 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Hanne
Det er dejligt at høre at det går stille og roligt fremad med Marco og hans evne til at holde mælk i sig. Det er rigtig fint at du giver ham skemad og blender det, så han får anden og mere næringsrig mad - det med at tygge og få mad i stykker, må så komme senere hen ...
Der er ingen tvivl om at Marco har en erfaring med sig om at det gør ondt at ligge ned og derfor protesterer han højlydt, når du lægger ham uanset om det er på puslepuden, i sengen eller andre steder. Det vil naturligvis følge ham lidt endnu og det tager tid at ændre dette - det er som om at kroppen husker, så selvom han stille og roligt får det bedre, gylper mindre og mindre, så vil der ikke skulle så meget til - et lille surt opstød kan gøre at han igen 'husker' og bliver ked af det. Lidt ligesom hvis man har haft stress og har mærket kroppen sige fra, så skal man heller ikke have ret meget hjertebanken før man føler sig trukket tilbage igen, hvis du forstår hvad jeg mener ... :o)
Han bliver jo ikke større og derfor er det helt naturligt at I stille og roligt må forsøge at lære ham at falde i søvn uden at være i favn. Han bliver jo tilsidst for tung at gå rundt med. Det er altid en rigtig god idé at lære barnet at falde i søvn der, hvor man ønsker det skal sove om natten. Det giver bedre søvn natten igennem og man undgår de mange opvågninger. Derfor er det på sigt uhensigtsmæssigt hvis I lader ham falde i søvn i jeres arme, for hver gang han så vågner lidt op fordi han skal skifte søvnfase, så vil han ikke kunne falde til ro uden jeres fysiske kontakt. Han vil altså efterspørge det han havde omkring sig da han faldt i søvn, for at kunne komme videre i søvnen igen.
Det vil være rigtig godt, hvis I kunne elevere hans hovedende så meget at han kan sove i sin seng uden at blive generet af syre i spiserøret. Hvor meget der skal til må I forsøge at vurdere, han skal jo også kunne sove og kan naturligvis ikke sidde op hele natten .. Måske kunne I putte ham i en voksipose eller lignende, så han ikke rutscher ned i fodenden af sengen selvom han ligger lidt højt med hovedet. I kan komme et tæppe eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen bliver holdt på skrå.
I må gerne sidde med ham og berolige ham i jeres arme inden han skal sove. Giv ham her en stofble eller lignende ved ansigtet, som kan give lidt tryghed og følge med over i sengen. Put ham inden han falder helt i søvn, altså på det tidspunkt hvor han lige glipper med øjnene og registrerer hvor han bliver lagt men stadig er træt nok til at komme videre i søvnen. Brug jeres hænder, kys på panden, ssyy osv. som I også forsøger. Men altså først når han er træt nok og lige ved at falde i søvn, men endnu ikke sover helt ...
Det at lade ham falde i søvn i en voksi, slee-bee, duni-duo, drømmepose osv. hvad de nu hedder alle sammen, vil også kunne hjælpe jer så han ikke oplever skiftet fra favn til seng på samme måde som nu.
De er meget normalt at børn i 6 måneders alderen begynder at sove mere uroligt, der sker rigtig meget med dem motorisk, de får sig lagt i nogle stillinger de ikke selv kan komme væk fra og har brug for stillingsskift og hjælp til at komme videre i søvnen. De drømmer også mere, småklynker, smasker osv. i søvne og det er vigtigt ikke at tage dem op og give bryst eller sut hver gang, men i stedet forsøge at berolige på anden vis for at få dem videre i søvnen. Det er ofte ikke et spørgsmål om at de mangler mad, men mere et spørgsmål om den udvikling de går igennem.
Med hensyn til institution og dagpleje, så synes jeg du skal drøfte dette med børnelægerne på børneafdelingen - jeg går ud fra at I bliver fulgt der, hvis han fortsat har problemer og har fået diagnosen GERD. De vil kunne fortælle dig hvorvidt det er mest hensigtsmæssigt at Marco kommer i dagpleje eller vuggestue. Samtidig vil de også kunne vurdere, hvorvidt det vil være nødvendigt at sætte ekstra ressourcer ind i forhold til Marco - hvis det bliver lægeligt vurderet at han er en dreng der har behov for ekstra tid og opmærksomhed, så vil man kunne gå videre med dette til kommunen og man vil kunne søge om ekstra ressourcer til f.eks. institution eller f.eks. prioritere at dagplejer passer et barn mindre fordi Marco simpelthen kræver mere end andre alderssvarende børn.
Med det er altså en lægelig vurdering hvorvidt dette er nødvendigt og de bedste til at vurdere det er børnelægerne på sygehuset, fordi de har langt mere kendskab til børn med GERD og deres behov end den almindelig praktiserende læge har.
Jeg håber ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske