Svar: Vil ikke snakke med dagplejer
2. oktober 2008
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev, dejligt at høre at du har kunne bruge mine svar til andre og nu selv har fået lyst til at sende mig et spørgsmål :o)
Jeg synes jeres dreng er for lille til at man skal begynde at bekymre sig omkring hans sprog og sproglige udvikling endnu. Han er som du skriver, en følsom lille dreng, der skal have lidt mere tid og hans start i dagpleje har tydeligvis være hård for ham. Det er dejligt at I har det godt med dagplejer og kender hende rigtig godt og derfor føler jer trygge ved hende, så lad os se om ikke tiden arbejder lidt for sproglig kommunikation mellem hende og jeres dreng ...
Jeg tror det er meget vigtigt at dagplejer ikke afkræver svar fra jeres dreng, det vil sige at hun skal ikke spørge ham for meget, men mere bare tilbyde det hun synes og vil han noget andet, så må han sige fra. Det skal altså være så naturligt som muligt, når de taler sammen og ikke "kan du sige..?" eller "vil du have pære eller banan...?". Hun skal ikke afkræve svar og skal servere den mad for ham hun synes og skal det være anderledes må han sige til.
I skriver at den pædagogiske konsulent er bekymret og det er der naturligvis også grund til, hvis det viser sig at jeres dreng forsat bevidst vælger at tale til nogen og ikke til andre. Der er børn som har det sådan - og det hedder selektiv mutisme.
Børn med selektiv mutisme er ofte gode til at tale og i det hele taget gode til at bruge sproget. Det er meget typisk at de taler med deres forældre og nogle gange også nogle få udvalgte andre, f.eks. børnene i institutionen, men de taler ikke med andre og taler nogle gange heller ikke hvis der er andre til stede end de udvalgte, som de har valgt at tale med. Det kan sagtens forekomme hos børn som i øvrigt fungerer helt normalt på alle andre områder.
Oplever I at Felix har det på samme måde med andre. Er der andre voksne i jeres omgangskreds han ikke taler med eller er det kun dagplejer? Det har jo lidt at sige i forhold til hvor udtalt det er hos ham - hvis det kun er dagplejer, så er det måske fordi tillidsforholdet mellem de to ikke er bygget helt op endnu. Hvis det er et generelt problem, så tænker jeg at I skal tale med en børnepsykolog omkring det.
Det er nemlig børnepsykologerne der hjælper og rådgiver i forbindelse med selektiv mutisme og det vil normalt være tilknyttet psykolog til børnehaven, når det bliver aktuelt. Inden da kan man dog også altid kontakte kommunens PPR afdeling og bede om at komme til at tale med en børnepsykolog.
Men som sagt tænker jeg at jeres dreng stadig ikke er så gammel og derudover er det jo mest overfor dagplejer at han ikke vil tale, som jeg læser jeres brev. Derfor er det for mig at se okay at se tiden lidt an endnu, men naturligvis vigtigt at I stadig er opmærksomme og så er det rigtig vigtigt at han ikke presses til at tale, når han ikke føler sig parat :o)
Jeg håber I hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske