Svar: Barnevogn eller rejseseng på ferie
2. oktober 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Hvorvidt Emil kan sove i klapvognen afhænger af hvad type vogn der er tale om. Det er fint at den kan indstilles, så han kan ligge ned og sove, men det er også vigtigt at den er polstret i bunden, så man ikke kan mærke de gennemgående stænger, som holder sædet. Derudover skal der være en god affjedring og nogle gode hjul så han ikke får stød i ryggen, hvis I kører over ujævnt terræn. Han må heller ikke kunne sætte sig op og falde ud af vognen og det er altså vigtigt at han ligge trygt og godt.
Måske kan I tage barnevognsmadrassen med og bruge madrassen i klapvognen om natten, sådan at han ligger bedre, når han skal sove i flere timer ...
Om natten kan han måske også ligge hos jer i jeres seng eller I kan måske medbringe en selvoppustelig madras (underlag) eller lignende, som han kan ligge på om natten på gulvet ... Selvom det ikke er det bedste at skulle sove på gulvet i forhold til træk osv. så kan det være bedre at ligge der end i vognen, hvis han der risikerer at falde ud, han er jo 6 måneder efterhånden og har behov for en barnevognssele ...
Man kan faktisk også købe en transporterbar rejseseng, så I kan også overveje hvad behov I får fremover. Den produceres af det hollandske firma Deryan.nl men kan også købes i DK og det er bestemt en mulighed, hvis I regner med at få brug for at jeres dreng kan sove forskellige steder de næste par år. Den synes jeg I skal kigge lidt mere på.
Ellers har du ret i at det er begrænset hvor meget man kan tage med og I skal undersøge hvad mulighed der er for at leje noget lokalt hvor I skal bo. Det bliver for meget med barnevogn, en klapvogn er langt mere praktisk på rejser, hvis I vil have vogn med hjemmefra. Autostol behøver I måske ikke tage med - hvis I skal leje bil lokalt, så vil man normalt også kunne leje autostol med ... Hvis I skal køre selv, er den naturligvis med hjemmefra.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske