Svar: Sover så uroligt om natten
2. oktober 2008
Alder:
11 mdr.
Kære bekymrede mor
Dejligt at høre at Selina trives med at komme i dagpleje :o)
Der sker rigtig meget med hende lige nu og derfor oplever du hendes natlige uro ekstra. Hun bevæger sig motorisk mere og mere rundt på egen hånd, selvom hun ikke kravler, så kryber hun fra rum til rum, øver sig i at være væk fra dig og i at opleve verden. Hun øver sig ikke kun om dagen, men også om natten mere eller mindre i søvne og derfor sover hun uroligt.
Samtidig sker der også rigtig meget i hendes hverdag, hun bliver afleveret, skal finde ud af de nye rutiner, finde trøst ved dagplejer, lære de andre børn at kende osv. og det betyder at hun nu også drømmer rigtig meget. Alt hvad hun oplever skal bearbejdes i søvnen. Derfor har hun lige nu en både meget stærk motorisk uro og en meget mental uro, derfor sover hun så uroligt som hun gør.
Det er rigtig fint at du hjælper hende med at komme videre i søvnen, når hun vågner og ikke automatisk giver hende flaske, fordi hun jo skal trappe ud af disse, når hun bliver et år. Men pas på med ikke at give hende sutten hele natten igennem eller tilbyde vand hver gang hun vågner - du kan risikere at hun så bliver ved med at vågne for at få dette.
Sutten kan hun selv lære at finde, giv hende den i hånden og lad hende selv putte den i munden og læg så et par sutter i sengen, som hun selv kan finde om natten. Tilbyd hende ikke for meget vand, væskebehovet skal indtages i dagtimerne. Hjælp hende i stedet med at skifte stilling, blive lagt rigtigt igen, få dynen om sig, blive kærtegnet lidt, holdt lidt i hånden, et stille "sshh" eller lignende. Hun må gerne sove på maven, men det kan godt være at hun i søvne stadig har svært ved at lægge sig om på siden selv og det må du så hjælpe hende med, når hun vågner :o)
Den næste flaske der skal tages fra er morgenflasken. Når hun vågner om morgenen kan hun få en tår vand og komme over og sove videre i din seng og så må I i stedet må stå op og starte dagen med morgengrød. Den sidste flaske der ryger er flasken inden sengetid, den kan erstattes af en kop mælk, en banan og en godnathistorie ...
Med hensyn til at sikre hendes mælkeindtag efter 12 måneders alderen så vil det normalt blive dækket fint ved at tilbyde hende et glas mælk morgen og aften, en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen og så den mælk der naturligt indgår i grød, som sovs osv. i og på maden.
Med hensyn til at kravle, så må du gerne hjælpe hende med at stå på alle fire og rokke frem og tilbage. Det er fra rokkende stilling at børn lærer at kravle. Hvis hun ikke når at lære det før hun begynder at gå, så er det vigtigt at hun lærer det senere hen - det er vigtigt at hun er i stand til at krydskoordinere, men sker det ikke nu, så skal hun som sagt bare lære det senere - bedre sent end aldrig :o)
Børn udvikler sig forskelligt og nogle børn er langsommere motorisk end andre. Måske ligner hun jer forældre - har i kravlet, var I hurtige til at lære at gå eller? Måske bruger hun energi på det finmotoriske i stedet, måske på det sproglige .. Hvordan er hun til at tale og gøre sig forståelig? Er det her hendes styrke ligger?
Børn er forskellige og heldigvis ellers var det da så kedeligt:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske