Svar: Pulver modermælkserstatning
2. oktober 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Tina
Nu hvor din søn er 6½ måned, så er der ikke noget i vejen for at du laver en flaske mme klar og har det stående i køleskabet parat til at varme det om aftenen/natten.
Det vil sige at du gerne må blande kogt afkølet vand og mmepulver i en omgang, stille det på køl og opvarme det til rette temperatur inden det skal gives. Det kan varmes op i vandbad eller f.eks. i mikrobølgeovn.
Sundhedsstyrelsen og fødevarestyrelsen har lavet en håndteringsforskrift for pulverformige modermælkserstatninger, for at forebygge sygdom blandt for tidligt fødte og syge børn. Det skyldes at der i udlandet har været nogle sygdomstilfælde, hvor man har fundet ud af at det skyldtes bakterier Enterobacter sakazakii i pulverformige modermælkserstatninger.
Derfor anbefales det at man tilbereder modermælkserstatningen umiddelbart før barnet skal spise, dvs. een flaske ad gangen. Risikoen for infektion er størst for præmature børn, børn med lav fødselsvægt og børn med medfødte immundefekter i den tid de udelukkende får modermælkserstatninger samt mature børn i deres første to levemåneder.
Med den alder din dreng har nu, er der ikke umiddelbart grund til at følge denne anbefaling længere og du kan derfor godt, lave en flaske klar, have den stående på køl og varme den op inden den skal gives. Din dreng får jo ikke længere udelukkende erstatning og han er langt over aldersmæssigt. Du skal naturligvis have hygiejniske forholdsregler ved tilberedning og håndtering af modermælkserstatningen og køleskabstemperaturen må ikke være på mere end max. 5 grader.
Håber dette giver lidt klarhed:o) Læs i øvrigt artiklen "når du giver dit barn flaske" som du finder i min artikelsamling.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske