Svar: Søvn - vågner tidligt om morgenen
3. oktober 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Sebastians mor
Gennemsnitligt vil de fleste børn på Sebastians alder have behov for at sove 13½ time i døgnet og når Sebastian sover ca 3 timer i løbet af dagen, så vil hans nattesøvn være ca 10 timer lang.
Når du putter Sebastian kl. 19-19.30 så vil han altså naturligt vågne kl. 05-05.30 fordi han på det tidspunkt har sovet det han behøver ...
Når man ønsker at få børn til at sove længere om morgenen, så er det desværre ikke nok bare at putte dem senere, ofte er man nødt til at ændre lidt på barnets søvnrytme hele dagen igennem og i en længere periode vil barnet fortsat vågne tidligt. Men stille og roligt i takt med at dagsrutinerne ændrer sig vil barnet også få ændret søvnen om natten og dermed ofte kunne sove lidt mere hen på morgenstunden.
Min umiddelbare tanke er at Sebastian fortsat har behov for sine to lure dagligt og sålænge han sover så fint som han gør om dagen, så er det svært at ændre særlig meget på disse. Der vil naturligt komme en ændring når han i 12-18 måneders aldereng begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt og der måske kun sove 2 timer - f.eks. fra 12-14. For det første vil den mindre sovetid om dagen påvirke nattesøvnen og for det andet vil det at han kommer op allerede kl. 14 have betydning.
I kan derfor overveje om I skal leve med tingene som de er nu og have denne rytme indtil han virker parat til at forsøge med kun en lur i løbet af dagen. Alternativet er at I forsøger ikke at lade ham sove for længe om eftermiddagen og putter ham lidt senere om aftenen, f.eks. først putter ham 19.30
Jeg håber ovenstående giver lidt idéer videre frem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske