Svar: Vægt - vejer det samme
3. oktober 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Lene
Hvis din datter er blevet målt og vejet hos lægen og det er 1 års undersøgelse I har været til, har lægen så ikke sagt, hvad han/hun tænker omkring din datters vægtøgning? Det vil være helt relevant at du drøfter din datters vægt med ham/hende.
Selvom børn efter 1 års alderen ikke vokser med samme hast som tidligere, så er det vigtigt at de stadig vokser og hun bør ikke falde ned på kurverne i længe og vægt. Du kan i "Livets bog" på medlemssiderne prøve at taste hendes mål ind fra fødsel og til nu og så kan du se hvordan hendes kurve går.
Du kan naturligvis ikke få hende til at skyde i vejret, hun vokser det hun vokser, men du kan medtænke hvordan du sammensætter hendes kost, så hun får de bedste betingelser for at vokse og her tænker jeg især at det er vigtigt at hun får fedt og protein.
Det er en god idé at bibeholde sødmælk lidt endnu og ikke gå over til letmælk i alle produkter. Du kan altså godt tilbyde sødmælk af kop, ligesom du kan vælge surmælksprodukter med 3,5% fedtindhold.
De gode fedtstoffer får vi især fra fisk og det vil være rigtig godt at du tilbyder din datter fisk 2-3 gange om ugen - ikke kun om aftenen, men også i løbet af dagen til frokost. Du kan give hende mange slags fisk - makrel, sild, tun, rognguf, sildepostej, rødspættefileter, torsk, laks, fiskefrikadeller osv.
Brug også forskellige slags olie i madlavningen, så hun får forskellige fedtstoffer den vej og husk stadig smør på brødet, sovs til den varme mad osv.
Proteiner findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din datter spise dette også. Hun må f.eks. gerne få hårdkogt æg en gang imellem, ligesom du også kan lave omelet, æggepandekage og lignende.
Hun skal stadig have små hyppige måltider, hun skal have sine hovedmåltider og sine mellemmåltider og det er vigtigt at hun ikke tilbydes for meget søde madvarer og søde drikke. De søde produkter fylder i maven, tager pladsen op for den egentlige mad og hæver blodsukkeret, så hun ikke føler naturlig sult. Derfor ingen slik, kager, is, sodavand og lignende - men i stedet sund og nærende mad :o)
Håber at du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske