Svar: Separationsfasen - Hvad gør man når barnet sover uroligt?
3. oktober 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Pernille
Det første du skal gøre er at finde ud af, hvad der fungerer bedst for jer lige nu. Hvis det er at I sover sammen og du ammer det ekstra, så er det sådan det er. Du kan ikke ændre søvnvaner og skabe nye rutiner, hvis du ikke har overskudet til det, står mit i at skulle rejse igen, hvis din datter er forkølet eller lignende. Det er vigtigt at der er en vis mængde ro på, når man skal ændre vaner.
Det næste du skal gøre er så at beslutte dig for hvordan du vil gøre. For nogle fungerer det bedst at tage en "kold tyrker" hvor du simpelthen stopper med at amme, men gør alt andet, vugger, ligger tæt, kærtegner osv. eller lader far tage over fordi han kan alt andet end at amme. For andre dur den løsning ikke og så kan en overgang være at du tilbyder din datter brystet om natten, men gør det så kortvarigt som muligt, så hun kun beroliges og ikke får lov til at drikke mælk ...
Det vil sige at når hun ligger ved siden af dig, så tilbyder du brystet så hun atter bliver rolig og så trækker du brystvorten ud af munden på hende imens du så vugger hende lidt ved at have hånden på hendes hofte, stryger hende over håret, kærtegner hende, holder hendes hånd osv. Små ting som hun på sigt vil kunne finde roen med uden at få brystet i munden. Når hun atter søger brystet så får hun det igen, men du bliver ved med at fjerne brystet og sætte de andre ting i stedet.
Og så handler det om at hun skal lære at falde i søvn der, hvor du ønsker at hun skal sove hele natten. At hun skal føle sig tryg ved dette og her må du så vurdere om det er i sengen hos dig eller om det er i hendes egen seng. Måske kan hun godt skelne dette fordi I lever som I gør, måske det vil forvirre hende, det må tiden vise ... :o)
Du skal naturligvis sikre dig at hun indtager hvad hun behøver af mad og væske i løbet af dagen, så det ikke er sult og tørst der gør at hun vil die hos dig om natten. Der er jo en fare for at hun ikke får hvad hun har behov for, hvis hun drikker mælk hele natten og så er det skruen uden ende. Det er derfor vigtigt at du søger for at hun får hvad hun skal have af både mad og væske dagen igennem, så det er tryghed hun får om natten. Netop fordi tryghed kan gives på mange andre måder end bryst.
Og så handler det om at være der for hende, at sørge for at hun kan se dig, mærke dig, fornemme at du er der for hende, passer på hende osv. - igen uden at hun får bryst. Du kan hjælpe hende med at skifte stilling, du kan hjælpe hende med at få dynen om sig og blive puttet igen, du kan holde hende i hånden, lade hende mærke dit ansigt osv. Alt det du fornemmer hun rigtig godt kan lide og falder til ro af - igen alt det som giver roen uden at få bryst :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske