Svar: Min datter har jernmangel
3. oktober 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Rikke
Der kan være flere årsager til at man ser jernmangel hos børn, den hyppigste årsag er nok at barnet ikke har fået jerntilskud nok i det første leveår.
Børn der vokser meget hurtigt og børn der er født for tidligt vil ofte have behov for ekstra meget jern. Derfor giver man helt automatisk for tidligt fødte børn ekstra jerntilskud allerede fra 4 ugers alderen og indtil 12 måneders alderen. Jernmangel kan også skyldes at barnet ikke har optaget jernet godt nok af en eller anden grund, måske har kosten været for fattig på jern ... Det ses f.eks. hos mennesker med glutenallergi (cøliaki) at jernoptaget kan være påvirket.
Det er sådan at jern hos børn tilføres via brystmælken sålænge barnet er under ½ år gammel. Jernindholdet i brystmælk er godt nok ikke så stort som jernindholdet i sødmælk eller mme, men optagelsen af jernet er meget god. Når barnet er ½ år, så er modermælken ikke længere en tilstrækkelig jernkilde og derfor anbefales det at børn får dagligt jerntilskud fra 6 måneder til 12 måneder med mindre de får min. 400ml jernberiget mme eller vælling dagligt.
Da din datter både har fået jerndråber og vælling tør jeg ikke sige, hvorfor hun alligevel har fået jernmangel, men måske mine tanker kan lede dig selv lidt på sporet ...
Den vigtigste kilde til jern er kød, og du må meget gerne skifte imellem de forskellige typer af kød som okse, kalv, vildt, fjerkræ, svinekød. Derudover er jernindholdet meget stort i indmad - lever og hjerter. Leverpostej kan således være en god kilde til jern.
Brød og kornprodukter indeholder også jern og det er her en god idé at vælge brød med højt fiberindhold men uden hele kerner. Hvis du bager selv kan du tilsætte f.eks. sesamfrø, hvedeklid eller havregryn, der også indeholder meget jern.
Rosiner, svesker, dadler, figner samt mandler og nødder er også jernholdige. Du kan give hende lidt müsli på yoghurt eller du kan give hende rosiner, svesker osv. som de er. Husk dog på at børnunder 3 år ikke må få mere end max 50g rosiner om ugen.
Bønner og linser er også et godt supplement for at få jern, ligesom de grove grønne grøntsager er rigtig gode.
Husk når du giver hende jerntilskuddet at det bedst gives med grøntsager eller frugt, så optages jernet bedst fra kroppen. Det bør ikke gives sammen med mælk eller mælkeprodukt som vil hæmme optagelsen.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske