Brev:
Mælk alt for mange gange om natten
3. oktober 2008
Alder:
9 mdr.
Mælk alt for mange gange om natten
Hej Helen!
Victor fylder 9 mdr. om 9 dage. Han har endnu aldrig sovet en hel nat uden mælk og lige pt er det helt galt.
Han spiser ingen mælk i løbet af dagen - det gider han ikke. Han vil nogle gerne gerne have lidt efter hans middagslur kl. ca 16-17.
Tidligere blev ham ammet inden putning kl. 20 og fik en flaske kl. 22-23. Så vågnede han kl. 1 hvor han blev ammet fra begge bryster og vågnede igen kl. 4 hvor han kom ind til os og blev ammet fra det ene bryst.
Men lige p.t vågner han selv kl. 22, igen 23.30, igen kl. 2 og igen kl. 4. Han spiser 200 ml. kl. 22 og bliver ellers ammet de andre gange. Han er fuldstændig flitsbue og hysterisk indtil han bliver lagt til brystet. Lige p.t er jeg også nødt til at sidde med ham et par minutter efter at han har spist, hvor han falder i dybere søvn, for hvis jeg ligger ham i sengen halvsovende, så vågner han igen og er helt hysterisk. Selv når han skal puttes er han dybt ulykkelig indtil at han kommer op i vores arme.
Jeg HAR læst alt omkring at han skal falde i søvn i sengen og ikke i vores arme, så han ikke undrer sig når han vågner og ikke ved hvorfor han ikke længere er i mors arme. Og dén procedure har også virket indtil nu, men lige nu er amning det eneste der hjælper om natten.
Jeg ved ikke om det skyldes at jeg lige er startet arbejde, om han bare er motorisk urolig (rokker på alle 4), tigerspring eller hvad årsagen kan være.
Jeg har tænkt at nu må vi bare gøre hvad der virker og så må vi redde trådende ud senere (de dårlige vaner), men jeg har det ikke godt med inderst inde at vi bryder "konceptet". Og så trænger jeg også til lidt søvn inden jeg skal på arbejde.
Er der noget vi kan gøre eller er det bare en fase vi skal igennem? Hvor lang tid skal man forvente at de har denne uro om natten?
Vores plan for dagen ser nogenlunde sådan her ud:
Vågner 6.30-7.00
Havregrød eller øllebrød med vand kl. 7.30
Frugtmos kl. 9-9-30
Formiddagslur 9-30 - 10 og sover ofte 2 timer.
Frokost kl. 12. ½ bondebrød med pålæg - eller 1/4 bondebrød og lidt grøntsagsmos. Hvis han kun får ½ bondebrød, så får han lidt grød inden han skal sove igen. Ellers lidt frugt igen.
Puttes igen kl. 14.30-15.00 og sover ca 1-1,5 time.
Kl 16-16.30 Ammes hvis han vil - ellers ½ dl. grød/øllebrød.
Kl. 18-18.30 Grøntsagsmos med lidt kød (fx ½ fiskefrikadelle) og MME i kop.
Bade og puttes med amning omkring kl. 20. Sover typisk 20-20.30.
Vågner selv kl. 22 og får 200 ml af far. Hvis ikke han vågner giver far alligevel flasken omkring 22-22.30 inden han selv går i seng. Vågner igen kl. 23.30, kl. 1-2, kl. 3-4 og bliver ammet.
Jeg prøver også at amme ham lidt indtil han er faldet til ro og stoppe selvom han kunne spise mere, men jeg er bange for at det så bare har betydet at han vågner tidligere/flere gange.
Et andet spørgsmål er: Han gider ikke sidde. Han kan godt sidde 3-4 minutter, men han gør det sjældent. Han ligger sig bare bagover og tager legetøjet op med både arme og ben. Han maver sig omkring og kan næsten kravle, men jeg synes det er mærkeligt at han ikke kan/vil sidde endnu. Han er hele tiden "på", så jeg ved ikke om han synes at det er for kedeligt at sidde stille.....hvilket jeg ellers rigtig godt kunne tænke mig engang i mellem. Han er stærk og rank i ryggen, så jeg tror ikke det er fordi han er for slap.
Håber på et par gode råd - det plejer du jo altid er være god for...og tak for det!!!
Venlig hilsen
Christina