Svar: Mælk alt for mange gange om natten
3. oktober 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Christina
Det lyder som om at Victor lige nu er inde i en fase, hvor han tydeligvis har behov for mere tryghed og nærhed og det skal han naturligvis have. Det hænger ganske givet sammen med at du nu er startet på arbejde og at I derfor ikke har samme kontakt som tidligere i løbet af dagen, samtidig med at han motorisk udvikler sig rigtig meget, er godt igang med separationsfasen og derfor i kraft at sin udvikling og alder også naturligt søger dig mere.
Det er helt fint, at du har besluttet at han lige nu må blive ammet og komme over i din seng, når han vågner om natten og tydeligt viser behov herfor. Det kan sagtens være sådan i en periode og det kan være helt okay. Det er dog vigtigt at du hele tiden medtænker, hvornår det er et reelt behov for tryghed og nærhed og hvornår det bliver en dårlig vane. Han bliver jo mere og mere bevidst og kan meget hurtigt begynde at vågne hele natten fordi det at få bryst er rigtig dejligt og du kan ikke forvente at han selv siger det fra.
Derfor er du nødt til at forsøge at holde amning på et minimum og forsøge at lirke brystvorten ud af munden, så han kun trøstes og beroliges men ikke får lov til at fylde sig med mælk. Når han ligger ved siden af dig i sengen, så hold dine hænder på hans hofte, vug ham lidt, kærtegn ham over håret, hold ham i hånden, brug et stille "sshh" eller lignende - gør nogle ting som på sigt bliver sat i stedet for brystet, så han tilsidst igen helt kan undvære dette og nøjes med at blive beroliget af dine kærtegn, din stemme og din nærhed. Det er vigtigt at han ikke begynder at indtage mælk om natten igen, men at han spiser og drikker om dagen. Trygheden må han få på anden vis.
Med hensyn til at sidde, så synes jeg du skal prøve at sætte dig på gulvet med ham, hvor han sidder imellem dine ben med ryggen op mod din mave. I kan sidde og bygge med byggebægre, bruge en puttekasse, slå på tromme, læse bog eller lignende på den måde og når du sidder bag ham kan han ikke lægge sig ned, falde bagover. Han skal naturligvis også sidde i høj stol, når han spiser og I alle sammen sidder ved bordet.
Ellers er det fint at han er begyndt at gøre tegn til at kravle, det giver ekstra urolige nætter fordi han øver sig motorisk i søvne - nætter plejer at blive lidt roligere igen, når han mestrer at kravle rundt fra rum til rum ... Der er således håb forude :o)
Fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske