Svar: Amning - hvor længe?
3. oktober 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Heidi
Du må amme ligeså længe både du og din datter synes det er dejligt og I har det godt med det.
Nogle børn begynder selv at sige fra omkring 10 måneders alderen, andre ammer til børnene er flere år - det afhænger helt af hvordan man har det bedst. Hvis man stadig ammer, når barnet er et år, så vil det ofte være sådan at det er mor, der skal bestemme hvornår det er slut - ligesom du også skal sikre dig at du ikke ammer så meget, at det går ud over barnets øvrige indtag af mælk. Man må altså som voksen holde amningen på et niveau, hvor det ikke påvirker indtaget af mere sufficient kost, hvilket normalt svarer til at man amme 1, max 2 gange dagligt efter 12 måneders alderen. Holder man amningen på det niveau, så man f.eks. ammer inden barnet skal sove om aftenen, så kan man amme ligeså længe begge parter synes det er dejligt.
WHO anbefaler amning - gerne til barnet er 2 år, det har blandt andet betydning i forhold til brystkræft - risikoen for brystkræft hos kvinder falder jo længere tid de ammer. For hver 12 måneders amning reduceres risikoen med 4,3%. Den beskyttende effekt ved en lang ammeperiode kan forklare forskellen på hyppigheden af brystkræft i udviklingslande og industrialiserede lande. Man skal her også huske på at vi i DK ikke har behov for at amme i årevis, når det handler om børns sundhed. Vi har i Danmark ikke problemer med rent drikkevand eller lignende og der er således ikke sundhedsmæssigt behov for at blive ammet i flere år, som der kan være i andre lande.
Samtidig er det i Danmark også sådan, at vores bryster en del af vores sexualitet og derfor vil det for mange være grænseoverskridende at amme et barn som er mere end 1½-2 år gammelt. Det er helt fint og acceptabelt at amme et spædbarn eller en baby, men når barnet når den alder, hvor man går hånd i hånd med mor ind og lægger sig i dobbeltsengen, så bliver det for mange grænseoverskridende. Simpelthen fordi det at ligge sammen i sengen og have så tæt fysisk kontakt forbindes med noget sexuelt i vores kultur…
Tidspunktet for ammestop må derfor afhænge helt af hvordan man som mor og barn har det bedst og det er vigtigt at lytte til sit barn og de signaler barnet sender.
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker - indtil videre am du bare løs så længe din datter ikke er ældre, I begge nyder det og det ikke går ud over hendes indtag af mad :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske