Svar: Bliver ikke ordentligt mæt
4. oktober 2008
Alder:
2 mdr.
Hej Kirsten
Tillykke med den lille pige:o)
Det lyder ganske rigtigt som om at Clara-Nova er en lille sulten pige, som spiser rigtig godt og som trives med flaske. I forhold til hendes vægt, så er hendes døgnbehov ca 950-1000ml og fordelt på ca 6 måltider dagligt, svarer det til at hun spiser mellem 160-170ml hver gang. Det lyder derfor helt passende at det er den mængde I giver hende.
Når børn får flaske, så er der altid en risiko for at de overspiser. Det er forholdsvis let at få mælken ud af flasken og de kommer naturligt meget let til at indtage lidt mere end de ville gøre, hvis de fik bryst. Derfor er man meget tilbageholdende med at sige du skal give hende, hvad hun kan klare. I stedet vil det være en god idé at tilbyde hende en sut efter måltidet, så hun får sit suttebehov stillet, som ikke nødvendigvis er det samme som et mælkebehov ...:o)
Selvom Nan 2 er et fuldgyldigt produkt og dermed en modermælkserstatning og ikke en tilskudsblanding, så anbefales det først fra 4 måneder, hvorfor jeg ikke umiddelbart synes du skal tilbyde din datter dette allerede nu ... Det er rigtigt at det kan mætte lidt mere, men når aldersgrænsen er sat til 4 måneder bør den som udgangspunkt overholdes. Modsat er det trods alt bedre end at forsøge med vælling eller lignende, som er produkter der ikke er fuldgyldige og beregnet til ældre børn.
Et alternativ kunne være at forsøge med Gul Allomin. Den må gives fra 2 måneder og er tilsat rismel, der skulle kunne mætte lidt mere. Du kan derfor prøve dette, for at se om det kunne have lidt effekt hos jer. Selvom det er Produceret af Beauvais og Nan er produceret af Nestle, så kan du godt forsøge med begge dele - nogle børn trives fint med det. For andre er det forvirrende og maven reagerer på de forskellige ting, men det kan være et forsøg værd ...
Fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske