Svar: Overgang til vælling og skemad
4. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære lille familie
Da jeres dreng er født fire uger før tid, så synes jeg ikke I skal introducere skemad og vælling for tidligt. Det er en rigtig god idé, hvis I kan trække tiden lidt, så han bliver nærmere de 5 måneder inden I begynder. Ellers kan I risikere at han får rigtig ondt i maven, fordi hans umodne tarme ikke kan nedbryde den føde I giver ham ...
Der er noget rigtigt i at han kan være træt af mælken og smagen af modermælkserstatning. Men i stedet for at skifte til skemad eller vælling, så kan I forsøge at skifte mærke på erstatningen. I kan forsøge med almindelig Nan eller I kan prøve at købe Hipp modermælkserstatning eller Allomin. De smager alle sammen forskelligt og det kan være en god idé at skifte lidt, for at se om det er smagen han er træt af.
Så længe han trives, tager på og udvikler sig som han skal og også sover som han gør, så må I gå ud fra at han får hvad han har behov for og at de 600-700ml mme dagligt er tilstrækkeligt for ham.
Det er aldersmæssigt helt normalt at han har svært ved at koncentrere sig om at spise i løbet af dagen. Han er så gammel nu at han gerne vil følge med i verden, følge med i hvad der sker omkring ham og derfor har han brug for at I hjælper ham med at holde fokus, når han får flaske. Det kan her være en rigtig god idé at gå i soveværelset med ham, lægge sig på sengen ved siden af ham og give ham flasken der - for nedrullede gardiner og slukket lys. Det kan også nogle gange hjælpe at tilbyde flasken i barnevognen fordi den med sin kaleche skærmer for verden og giver den ro han behøver.
Det er helt aldersmæssigt relevant at sove 3 lure dagligt ialt 5-6 timer + nattesøvn. Det er her helt naturligt at han har behov for flaske kl. 23, 04 og 07 og det skal han have. De fleste børn vil først i 6 måneders alderen kunne sove 5-6 timer sammenhængende og det gør jeres dreng faktisk allerede, hvis han sover fra 23-04 ... Det skal I være glade for, selvom I drømmer om mere nattesøvn. Når han bliver 6 måneder vil han måske kunne sove fra 23.30-05, måske til 06 hvis I er heldige ...
Fordelen ved at han får flaske er at I kan skiftes til at stå op om natten og det må I gøre, så I begge oplever at få en sammenhængende nattesøvn en gang imellem ...
Hvornår man skal starte med skemad afhænger af flere ting. Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Et signal kan være at barnet trods ekstra mælkeindtag vågner hyppigt og virker mere søgende og sulten. Et andet signal er at barnet åbner munden bevidst, når man f.eks. tilbyder d-dråber på en ske. Barnet drejer også hovedet bevidst, holder hovedet fint selv og følger også maden I spiser med øjnene. Barnets mave fungerer fint, barnet savler som tegn på at der sker nogle enzymændringer i spyttet.
Alt efter barnet alder, når man begynder at vil give noget andet end modermælk eller modermælkserstatning, kan man overveje hvad der vil være hensigtsmæssigt at begynde med.
Vælling er det der hedder tilskudsblanding og det betyder at det kan give som tilskud til brystmælk eller modermælkserstatning, men det betyder samtidig at vælling ikke er noget barnet behøver få - faktisk kan nogle børn springe vællingen over og gå direkte til grøden som skemad. Til en dreng som jeres, der er vant til at få flaske og som samtidig er født før tid, kan vælling være en blid overgang inden introduktion af grød.
Fordelen ved vælling er, at det indtages af en flaske, barnet sutter og beroliges ved dette samtidig med at barnet indtager en ret stor mængde. Vælling mætter lidt mere end almindelig modermælkserstatning gør og det betyder at børn der skal spise rigtig store mængder for at falde til ro og sove godt, med fordel kan få en flaske vælling om aftenen.
Vælling er samtidig ofte en lidt blidere overgang for barnets mave end grød eller mos er det. Selvom vælling i princippet er det samme som en tynd grød, så kan det være lettere for barnet at fordøje vællingen end det ofte er at fordøje en stor mængde grød. Vælling anbefales derfor ofte til natten, fordi det giver barnet en mæthed og gør at barnet sover et lidt længere stræk, hvor skemaden, opstarte med grød og mos anbefales i løbet af dagen. Alt for meget skemad inden sengetid kan gøre at barnet sover mere uroligt - tarmene arbejder på højtryk med at nedbryde føden og derfor kan skemaden give mere urolige nætter, hvis det gives inden sengetid og det var jo ikke de man ønskede at opnå...:o)
Når I begynder med skemad, så er det en god idé at starte med lidt grød. Det er godt at starte med grød af ris, majs, hirse og boghvede. I begyndelsen er det meget få skefulde man giver af gangen og der skal altid følges efter med mælk. For nogle børn er det meget svært at finde ud af teknikken, for andre går det fint, de åbner munden og spiser gladeligt den ene skefuld efter den anden. Men selvom jeres søn måske virker til at kunne spise store mængder, så skal I ikke proppe ham og lade ham styre det selv i starten. Det er vigtigt at han kun tilbydes 4-5 skefulde så der stadig er plads i maven til mælk efterfølgende. Det er især vigtigt når han i forvejen ikke drikker mælk nok.
Sammen med skemaden skal han have vand, men derudover bør mælkeindtaget være det samme som hidtil. Hans mælkeindtag skal således ikke sættes ned men skal suppleres med lidt skemad ...
Så mit råd til jer er altså at I forsøge at trække tiden lidt inden I introducerer vælling og i stedet forsøger om en anden type erstatning smager ham bedre. Når I begynder med vælling, giv så kun en flaske dagligt inden sengetid og se hvordan det går. Herefter kan I stille og roligt begynde med lidt skemad i løbet af dagen, men hele tiden meget lidt, så mælkeindtaget bibeholdes som det er nu.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske