Svar: Øjenkontakt og knuder i nakken
4. oktober 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Henriette
I en alder af 3 måneder begynder din dreng at interessere sig lidt mere for verden omkring sig. Han begynder at skelne meget imellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos dig og far eller hos en fremmed og han registrerer meget mere tydeligt end tidligere, hvad der sker i rummet han er i. Du kan sikkert se at han drejer hovedet, når nogen går ind og ud af døren - han observerer, forsøger at følge med i hvad der sker.
Det betyder også at flere ting omkring ham er interessante. Da han var helt lille var kontakten og dialogen med dig det bedste og det vigtigste, men nu interesserer han sig også for at se på farver, kontraster, legetøj der bevæger sig, han griber bevidst ud efter ting osv. Derfor kan du godt mærke at hans kontakt måske er anderledes end tidligere.
Når det er sagt, så er det dog stadig vigtigt at du kan have direkte og intens kontakt med ham og at du har det dagligt - og kræver det så en sut i munden er det okay. Men han skal jo også gerne kunne pludre i dialog med dig og det kræver at sutten kommer ud af munden igen, når først kontakten er der :o)
Med hensyn til knuderne i nakken, så er det ikke første gang jeg hører om dette og jeg tænker derfor at de må være ganske harmløst. Jeg synes dog det er helt relevant at du viser det til lægen - måske skal I alligevel i 3 måneders undersøgelse nu, så få lægen til at se på det.
Nogle børn vil i forbindelse med fødslen eller efterfølgende få lidt korte halssener og vil have en foretrukken side at dreje hovedet til. Det er vigtigt at få dette bearbejdet og løsnet og det kræver normalt henvisning til en fysioterapeut. Jeg synes det er relevant at lægen vurderer, hvad der er tale om og hvorvidt jeres dreng har nogle myoser eller lignende i nakken, som kan genere ham og som han skal have hjælp til at få løsnet:o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske