Svar: Gravid og danskvand?
7. oktober 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Karen
Det er et rigtig godt spørgsmål og jeg synes du skal drøfte det med din læge eller din jordemoder.
Som jeg skriver i mit svar omkring danskvand under graviditet, så kender jeg ikke umiddelbart til undersøgelser der viser at kulsyre (det der er tilsat danskvand for at det kan bruse) skulle skade fosteret i maven.
Det er dog sådan at kulsyreholdige drikke og herunder altså også danskvand ofte frarådes, hvis man som gravid har problemer med sure opstød.
Du har ret i at mavesyren neutraliseres (bliver mindre sur) når man drikker kulsyreholdige drikke, men samtidig siger man også at mavesækken bliver udspilet, når man drikker noget kulsyreholdigt, hvilket let kan udløse tilbageløb fra mavesækken til spiserøret. At drikke noget kulsyreholdigt kan altså gøre det værre ...
Det anbefales normalt, at man for at undgå for meget syredannelse for det første skal undgå tobaksrygning og alkohol, men derudover også undgå for fed mad, kaffe og chokolade - appelsinjuice kan også være problematisk ... Derimod har jeg hørt at mandler skulle være rigtig godt - en håndfuld mandler der tygges langsomt skulle kunne hjælpe - det behøver ikke være smuttede mandler.
De medicinske midler man kan købe neutraliserer for det første mavesyren, men derudover lægger de sig som et slimet skumlag oven på maveindholdet, og netop dette lag virker så beskyttende, hvis der er tilbageløb i spiserøret, - men dermed ikke sagt at det er bedre end danskvand ...
Generelt handler det jo om at man ikke kun skal drikke danskvand eller andre kulsyreholdige drikke, men skal forsøge at indtage forskelllige former for drikke, ligesom man skal spise så varieret som muligt. Hverken mor eller barn har godt af hvis væske eller madindtag er for ensidigt ...:o)
Som sagt må du drøfte det med din læge eller jordemoder, som trods alt burde vide mere om dette end jeg :o)
Fortsat held og lykke med graviditeten.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske