Brev:
Problemer med putning, søvn og rytme efter sygdom og tandfrembrud
7. oktober 2008
Alder:
7 mdr.
Hej Helen.
Så blev det min tur til at få lidt feed back fra dig.
Vores dejlige datter er nu blevet 7 mdr. Hun er som regel glad og veltilpas, men har lige været inde i en periode med sygdom og tandfrembrud.
Først var hun pludselig meget hæs og pylret i ca. 4-5 dage samtidig med at hun havde nogle meget irriterede og hævede gummer. Et par dage efter hæsheden havde fortaget sig havde hun et par dage med tynd mave og lidt feber (ca. 38,2). Efter dette kom de 2 tænder endelig frem:-) Så gik der kun kort tid hvorefter hun igen blev syg. Denne gang med høj feber, hvor hun kun ville være i mine arme det meste af tiden... Det viste sig at være 3 dages feber og sluttede for godt 1 uge siden.
Nu er hun så kommet helt ud af rytme. Hun har altid været svær at få til at falde til ro om aftenen, men de sidste par dage har hun også være vanskelig at putte i barnevognen (har måttet vugge hende en del for at få hende til ro.) Jeg plejer ellers bare at kunne lægge hende. Den sidste uge er hun også begyndt at vågne meget om natten og være svær at få til ro igen.
Hun bliver normalt puttet ca. 19.30-20. Jeg er nødt til at lægge hende på siden, holde hænderne på hende og vugge hende lidt (nogle gange meget) for at få hende til at falde til ro. Vågner så allerede efter ca. en halv til en hel time igen og skal evt. have sut, vendes om på siden og nogle gange også et par hænder og lidt vuggen... Jeg er begyndt at forsøge at trappe lidt ned for hvor meget jeg vugger hende og bare nøjes med at lægge hænderne på hende... er det mon den rigtige måde...?
Jeg ammer hende gerne mellem kl. 23 og 24. Har hun stadig brug for denne amning?
Ammer så igen tidligt om morgenen ml. 5 og 6, her sover hun nogle gange videre og andre gange er hun lysvågen.
Skal jeg forsøge at putte hende på nogle faste tidspunkter om dagen? Lige nu putter jeg hende, når hun virker træt om formiddagen alt efter hvor tidligt hun er stået op. Måske når hun at blive overtræt eller ikke træt nok? Hvor mange gange har hun brug for at blive ammet med den alder hun har lige nu? Vil du lave et forslag til en dagsrytme. Har brug for at få passet ind, at jeg kan hente storebror i børnehaven et sted ml. 14.30 og 15.30.
Ser frem til dit svar
Mange venlige hilsner
TH