Svar: Problemer med putning, søvn og rytme efter sygdom og tandfrembrud
7. oktober 2008
Alder:
7 mdr.
Kære TH
Det lyder som en rigtig god idé med en fast plan for dagen og at du begynder at medtænke hvad tid din datter tilbydes skemad og hvad tid du ammer, putter hende til søvn osv.
Med den alder hun har nu, vil hun normalt have behov for at sove 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Hun vil derudover have behov for 4 måltider skemad og 4-5 amninger, samt lidt frugt som mellemmåltider.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden - appelsinbåde, kiwi, blomme, fersken, nektarin og lignende blød frugt.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, tidspunktet afhænger af hvor tidligt I står op ...
Frokost 12-12.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes derudover ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende i hånden at gumle lidt på selv. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30-14. Tidspunktet her afhænger igen af hvor sent og hvor længe hun sover formiddagslur.
Trille med barnevognen op for at hente storebror
Eftermiddag 16: Tilbydes en lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen. Nogle vælger også at amme om eftermiddagen i stedet for at give grød. Begge børn kan spise frugt om eftermiddagen sammen.
Aften 18: Aftensmad som tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad, ris med sovs, kogte grøntsager i hånden, kartoffelbåde og lignende at gumle på selv. Fortsat grøntsagsmos med kød eller fisk men som sagt også lidt i hånden at sidde med selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Behøver ikke længere amning i dette tidsrum.
Hvordan du skal tilrettelægge eftermiddagen afhænger af hvordan tiderne passer bedst til din datter, hvad rytme der fungerer for jer. Hvis hun allerede falder i søvn til middagslur kl. 13, så er det fint at du ammer hende, når hun vågner og derefter trille op efter storebror. Falder hun først i søvn kl. 14, så passer det bedre at trille op og hente ham lidt tidligere den dag ...
Når du putter hende, så skal hun være træt nok til at sove. Hvis hun protesterer højlydt mod at blive lagt i barnevognen, så lad hende sidde op i vognen og tril en tur, hvor hun får lov til at se på verden, mærke vinden i ansigtet osv. Når hun så viser træthedstegn, så lægger du hende ned og putter hende. Læg mærke til hvad tid hun falder i søvn - det kan være et signal om det rigtige puttetidspunkt.
Det er fint at du holder dine hænder på hende og hjælper hende med at finde roen. Det lyder som om at det virker okay.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske