Svar: Ikke glad for mælk efter opstart med skemad mv.
7. oktober 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Charlotte
Mit forslag til en dagsplan der sikre din dreng både mælk, væske og skemad nok ser således ud:
Tidlig morgen: Ammes 05-06
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover ca 1½ time som nu
Frokost 12: Grøntsagsmos og stille og roligt begynde med lidt kogt kød eller fisk i mosen, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30, sover ca 1½-2 timer, som nu
Eftermiddag 15.30-16: Ammes
Powernap begynder måske at kunne blive sprunget over, måske er det for tidligt og han har fortsat brug for ½ times lur ..
Aften 18: Grøntsagsmos og stille og roligt introduceres lidt kogt kød eller fisk i mosen, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30 (tidspunkt vil dog variere alt efter om han har powernappet eftermiddag eller har sprunget den over)
Sen aften 23-24: Ammes og sover til næste morgen tidlig uden mælk, forsøges hjulpet videre i søvnen med stillingsskift, kærtegn osv.
Når du ammer ham i løbet af dagen er det meget vigtigt at du hjælper ham til at koncentrere sig omkring det at spise og sørger for at han spiser færdig og ikke lader sig for let forstyrre.
Det vil være rigtig fint, hvis du kunne forsøge at arbejde efter en plan hvor han kun sover en gang i løbet af formiddagen. Hvis han vågner kl. 7, så burde han ikke umiddelbart behøve sove allerede kl. 8 igen. Prøv derfor om ikke du ved at skifte ham, give ham skemad, evt. bade ham osv. kan holde ham lidt mere vågen om morgenen og få puttet ham til en lidt længere formiddagslur.
Samtidig må du tro på at hvis han ammes 5-6 gange i døgnet ved siden af skemad 2-3 gange dagligt, så får han hvad han har behov for.
Han natlige uro hænger også sammen med hans alder, han udvikler sig hele tiden, oplever mere og mere som skal bearbejdes i drømme, han bruger sig selv mere fysisk og får sig derfor lagt i stillinger som han endnu ikke selv mestrer at komme væk fra - derfor har han brug for at du hjælper ham med stillingsskift om natten og beroliger ham med kærtegn og et stille "sshhh" når han vågner op og endnu ikke selv mestrer at komme videre i søvnen.
Det er fint at I holder mængden af skemad nede på 1/2-3/4 dl af gangen og det er fint at tilbyde det 2-3 gange dagligt. Hvis I oplever at han trives bedre med at få amning om morgenen og vågne på den måde, så kan I godt forsøge at bytte rundt på morgen og formiddagstiderne.
I må gerne gå forholdsvis hurtigt frem, hvad angår smagsvariation og forskellige fødevarer. Jeg vil anbefale jer at købe sundhedsstyrelsens bog "Mad til spædbørn og småbørn" på apoteket. I den finder I opskrifter på hjemmelavet grød og mos.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske