Brev:
Skubber til de andre og dagligdagen i vuggestue
7. oktober 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Skubber til de andre og dagligdagen i vuggestue
Kære Helen
Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)
Et andet og lidt mere alvorligt problem melder sig nu. Vores dejlige dreng skubber andre børn, og det er jeg godt nok ked af. Jeg har læst løs herinde og kan se, at du skriver, at det ofte har noget at gøre med, at barnet har svært ved at udtrykke sig. Men altså! Pædagogerne fortæller os, at vores søn langt hen ad vejen har et sprog som en 3-årig. Han udtaler alle ord meget klart, tæller til ti, synger lange sange med mange vers (nu tændes der stjerner, tingelingelater etc etc), kan ABC-sangen fra A til Å og Mester Jakob på både dansk og fransk!!!! Så jeg ved, at han godt kan give en melding. I går spurgte jeg om han kunne lide sin is, og han svarede: "Det kan du tro." Jeg er lige ved at tro, at drengen faktisk er lidt kvik :)
Så hvad er der galt her, undrer jeg? Mit eget bud er, at det er fordi vi er flyttet og at han er startet i en ny vuggestue. Altså, at der er så mange ting, han skal kapere, at det ligesom SKAL give en reaktion et eller andet sted. Han er rigtig glad for vores nye hus, al pladsen, legekammeraterne på vejen osv. Og ligesom før går han i vuggestue fra 9 til 15 - han virker tilmed glad for vuggestuen og den pædagog, som er på stuen. På den anden side så er han 2 år, og jeg tænker, at det må være en svær alder at flytte i. Han forstår ikke noget og alligevel forstår han SÅ meget, har jeg på fornemmelsen.
I vuggestuen fortæller de, at han ikke er så god til at være sammen med de andre børn, og at han råber under frokosten. De fortæller også, at de må klæde ham på først, når alle børnene skal ud, for han kan ikke rigtigt rumme at være sammen med alle de andre børn. Forleden slæbte de ham med på en lang bustur til Dyrehaven, og hele turen endte med, at han måtte gå for sig selv med en pædagog, fordi han skubbede de andre børn. Derfor mener de ikke, at han kan klare at komme på tur. De lægger ham ud at sove 11.15, selvom han først sover kl. tidligst tolv. De siger, at han ikke kan kapere at blive puttet samtidig med de andre børn. Så ligger han alene og synger og snakker til han falder i søvn efter en time. Er det særligt godt?
Jeg synes, det er rigtigt svært at vide, hvad vi skal gøre. Især fordi meldingen fra den gamle vuggestue altid var, at han er sådan en glad dreng, der har det sjovt med de andre og er skøn! Vi har oplevet herhjemme, at han skubber og vi gør det, at vi fortæller ham, at det må han ikke og viser ham, at det andet barn bliver ked af det. Er der noget andet vi bør gøre?
Kan det være fordi der er 4 andre 2-årige på hans stue, som er piger? Jeg fik at vide af vores pædagog, at de er langt foran vores søn - de kan selv tage deres tøj på og bliver også fulgt ud på toilettet, når de skal tisse. Skal min lille dreng kunne det? Det troede jeg altså ikke. Pædagogen understregede, at de slet ikke ville prøve det med ham, fordi "han slet ikke er der endnu". Er nu forvirret på et højere plan og vil meget gerne høre lidt fra net-fidusen - om skubning og om vuggestuen, tror jeg :)
Kærlig hilsen
Mor K