Svar: For lidt søvn og putning
8. oktober 2008
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Jeg har i det brev jeg sendte til dig i går, skitseret en dagsplan, som den kan se ud både med antal lure, tidspunkter for søvn, madindtag osv. og jeg tror den vil hjælpe jer videre på vej ...
Ud over at følge denne, - og I må meget gerne prøve at følge tiderne nogenlunde - så er det rigtig vigtigt at I lærer jeres datter at falde i søvn der, hvor I ønsker hun skal sove. Hvis hun falder i søvn i jeres arme og først flyttes til barnevogn eller seng derefter, så vil hun blive ved med at vågne, når hun skifter søvnfase, - fordi hun er forvirret over hvor hun er og derfor naturligt ikke kan finde roen.
Det er derfor vigtigt at lære hende at sove, hvor I ønsker hun skal sove. Hvis hun har svært ved at blive puttet direkte i sin barnevogn, så start med at lade hende sidde op og tril hende en tur. Lad hende kigge på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og læg hende så ned og put hende, når hun viser behov herfor. Læg her mærke til tiden, det kan måske give jer en idé om hvornår det rette puttetidspunkt egentlig er for hende:o)
Hendes mælkebehov er stadig stort og derfor skal hun have sine flasker - præcist som jeg også har skrevet i planen. Men det er vigtigt at hun ikke falder i søvn med flasken i munden, hun skal ikke forbinde det at sove med at have noget i munden. Lær hende i stedet at falde i søvn med en sutteklud ved ansigtet, et beroligende "sshh", kærtegn og jeres hænder på hendes krop osv. små ting som I ved normalt får hende til ro.
Jeg håber den tidligere sendte plan og denne uddybning hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske