Svar: At få en lillesøster
8. oktober 2008
Alder:
20 mdr.
Kære Sophia
Tillykke med lillesøster, det lyder som om at det går godt og at I tackler det hele fint. Dejligt at I kan være fælles om det hele:o)
Det er helt normalt at børn i 20 måneders alderen begynder at vågne med skrig om natten, ligesom de ofte også kan vægre sig mod at skulle sove. Børn i denne alder begynder at have lidt farefornemmelse, en lille smule indsigt i at ting kan være farlige.
Motorisk er William ved at være rigtig god, han går godt, begynder måske så småt at løbe og han oplever at falde og slå sig, det gør ondt, det bløder på knæet osv. Han begynder også at klatre op, ofte op på stole og sætter sig op på bordet og det går stille og roligt op for ham at han godt kan komme op, men han kan ikke komme ned ...
Han oplever også en modstand som han ikke har mødt tidligere. Det kan være når han bliver passet, de andre børn skubber til ham, tager hans legetøj osv. Ligsom han også oplever at I forældre nogle gange forhindrer ham i nogle ting - tager fat i hans arm fordi han ikke må løbe ud på vejen osv.
Alt det han oplever i løbet af dagen og den spirrende fornemmelse for at verden er stor og kan være farlig gør at børn i denne alder drømmer meget og derfor sover meget uroligt. Det virker nogle gange næsten som mareridt, han vågner, sætter sig op i sengen og græder ulykkeligt.
Dertil kommer naturligvis også den store forandring det er at blive storebror og de ekstra krav det stiller til ham. Det kan f.eks. være krav om at vente på at det bliver hans tur eller følelsen af "mon der stadig er ligeså meget plads til mig". Igen en masse tanker og udfordringer for en lille dreng, som han naturligt reagerer på.
Så det I oplever lige nu er altså helt normalt for hans alder og det bedste I kan gøre er at være der for ham, berolige ham og betrygge ham, fortælle ham at I passer på ham, elsker ham og er der for ham:o)
Fortsat held og lykke. Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske