Svar: Sutteklud
8. oktober 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Sophia
Til et helt lille barn, som din datter, kan det være en rigtig god idé at koble suttekluden sammen med en sut. En sutteklud kan være en stofble trukket igennem ringen på sutten, det kan også være en sutteklud man køber - de findes i mange rigtig søde modeller :o)
Når vi skal sove, så har vi brug for søvn associationer. Søvn associationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn.
De søvn associationer vi voksne har, de ting vi gør inden vi skal sove, er ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvn associationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvn associationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvn associationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociation handler om at barnet lærer at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvn associationer gør barnet afhængig af mor eller far, for at kunne sove.
Så længe din datter ikke er ældre end hun er, så er det naturligvis vigtigt at hun stadig både får sin flaske, bliver vugget osv. når hun skal sove. Men det forhindrer ikke at du også forsøge at putte hende med en klud ved ansigtet og f.eks. naturligt bruger en klud sammen med en sut. Kluden kan du evt. sove med selv, så den dufter lidt af dig og således virker genkendelig og tryg.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål - og ingen spørgsmål er dumme spørgsmål:o)
Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske