Svar: Salt og krydderier
8. oktober 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Mor
Små børns mad skal normalt ikke tilsættes salt og salter I meget er det en rigtig god idé at bruge bordsalt, så I stadig spiser det samme, men så I salter eller krydrer ekstra ved bordet.
Der er ikke grund til at koge f.eks. barnets grøntsager for sig selv. Børn kan godt spise med af familiens grøntsager, hvis vandet, de koges i, kun saltes let. På samme måde skal du salte og krydre maden normalt, når I f.eks. får frikadeller, kødsovs eller lignende - almindelig krydret mad må din dreng meget gerne få.
Almindelige krydderier som oregano, timian, karry, basilikum, løg evt. hvidløg og lignende må du gerne give din dreng. Han vil synes rigtig godt om at maden smager af noget.
Med hensyn til friske krydderurter, så kan der på persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager være jordbakterier – også selvom de er vasket grundigt. Jordbakterier kan vokse, når maden står eller hvis det genopvarmes og det kan medføre dannelse af nitrit.
Man bør derfor ikke bruge 'grønt drys' på varm mad til små børn, men man kan godt anvende friske krydderurter og bladgrønt i varme retter, hvis det koges grundigt sammen.
Man kan godt bruge 'grønt drys' på kold mad, men hvis der er rester tilbage skal de kasseres.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske