Svar: Hviner af fryd gør ondt i vores ører
8. oktober 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Pigelils mor
Børn vil naturligt i perioder øve deres stemme mere end i andre perioder og det er vigtigt at de kommer hele lydspektret igennem. Det vil sige at de både skal skrige højt, have de meget skingre toner prøvet af, ligesom de også skal brumme og øve deres dybere svælglyde og de skal også bruge deres læber og øve læbelyde :o)
Det er rigtig fint at din datter er så bevidst at hun nu godt ved, at hun ved at hvine og skrige kan få jeres opmærksomhed - kvik lille pige :o) Men I skal naturligvis ikke få ondt i ørerne...
Da det er godt og et sundhedstegn at hun udvikler sig og bruger sin stemme, så skal I ikke hindre hende i dette, men I kan møde hende ved at opfordre hende til at forsøge at bruge stemmen på en anden måde. Når hun skriger og hviner kan I evt. sige "hold da op hvor du kan hvine, kan du også sige bbrrr ... prøv bbrrr..." eller lignende. På den måde anerkender I at hun er igang med at øve sin stemme, I giver hende den opmærksomhed hun ønsker og så opfordre I hende til at prøve at lave en ny lyd, som I andre måske bedre kan holde ud ...
Rigtig meget held og lykke, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske