Svar: Ferie i varme lande
9. april 2004
Alder:
20 mdr.
I princippet kan man jo rejse hvor hen man vil. Når man rejser med børn er det dog vigtigt at man gør sig klart at de lange ture rundt omkring, for at opdage og se forskelligt ikke altid kan lade sig gøre.
Egypten er et varmt land, men vælger man at bo på et 'børnevenligt' hotel, hvor der er babybassin eller pool, samt aircondition på værelserne, så kan det godt lade sig gøre.
Et lille barn vil ofte ikke kunne klare at være ude, hvor middagssolen er varmest, men det passer jo som regel med at barnet her skal sove til middag. Derfor vil det være en god idé at vælge et værelse, hvortil der er en terasse eller altan, så mor og far stadig kan nyde vejret og sidde ude, imens at barnet sover inde, hvor det er køligt.
Derudover så kan det være en fordel at vælge et feriested, med godt drikkevand mv. Det vil dog altid være en god idé at købe vand på flasker og ikke bruge vand fra hanen. I stort set alle lande kan man købe yoghurt og en masse frugt, og det vil være en god idé at bo et sted, hvor der er køleskab, så I har lidt som han kan få og som ligner det hjemmefra.
Smør jeres søn ind i solcreme - det der hedder en "blokker", som lukker af for solens stråler og sørg for at han har noget tyndt bomuldstøj på. Tøjet forhindrer også solens stråler i at brænde hans hud.
Hvis I tager en klapvogn med, så sørg for at anskaffe en parasol, som kan sidde på vognen og skærme for solen. En lille hat eller kasket er også en god idé.
Jeg vil også sige at det kan være en fordel at vælge et rejsemål, hvor man ikke skal flyve i alt for mange timer eller hvor der ikke er flere mellemlandinger. Det kan være svært for et lille barn at udligne trykket i ørerne ved op og nedstigninger, hvilket kan medføre en masse gråd og det er selvfølgelig lidt trist for alle parter at begynde ferien på denne måde.
Tilsidst vil jeg også lige sige at man skal undersøge om det land man vælger kræver forskellige vaccinationer. Når barnet bliver ammet, vil det ofte være dækket ind via sin mors mælk, men hos børn som er så store at de ikke længere ammes, skal man overveje om det er nødvendigt at tage et sted hen, hvor vaccination er nødvendigt, eller om et andet sted kunne være lige så godt.
Jeg håber at I finder et rigtig godt rejsemål for jer alle tre og ønsker jer en rigtig god rejse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske