Svar: Mad og mælk - 6 mdr.
8. oktober 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Linda
Det er en god idé at blande mælk i grød og mos, sålænge din dreng får grød og mos. I takt med at han begynder at spise mere og mere mad i stykker, vil han på sin mad få lidt sovs og på den måde også få lidt mælk og fedtstof den vej, men så længe han tilbydes grød og mos, så er det en god idé at blande mælk i.
De fleste børn vil ikke før de er omkring 10 måneder kunne sove en hel nat uden mælk. Man vil i denne alder ofte amme eller eller give flaske 2 gange dagligt og det vil ofte være aften (kl. 20) og sen aften (24) eller aften (20) og tidlig morgen (06).
Nu hvor din dreng er 6 måneder, vil han normalt ikke behøve mælk midt om natten mere. Men han vil stadig have behov for mælk aften (19.30), sen aften (24) og næste morgen tidlig (06)Det er at sove igennem, når han kan sove ca 6 timer i træk uden at få mælk.
Du må gerne anvende en lille smule krydderi i hans mad, men som udgangspunkt skal han ikke have tilsat salt og krydderi. Hvis I krydrer meget, så er det en god idé at tage hans mad fra inden I kommer krydderi i eller begynde at bruge bordsalt, så han ikke får salt.
Der sker dog ikke noget ved at du bruger f.eks. indmaden af en frikadelle i hans grøntsagsmos, selvom der er både lidt salt, peber og løg i frikadellen, det kan han godt tåle :o)
I takt med at han kommer mere og mere igang med familiemaden, så vil han naturligt også blive tilbudt mad der smager af mere og mere. Han vil således stile og roligt også få lidt kødsovs og lignende, som er krydret med lidt oregano, timian og lignende og det er okay. Men gå stille og roligt tilværks her i starten og hold igen med alt for meget salt og krydderi.
Håber ovenstående er svar nok på dit spørgsmål, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske