Brev:
Søvn, søvn og atter søvn
8. oktober 2008
Alder:
10 mdr.
Søvn, søvn og atter søvn
Hej.
Vores datter Kaya på 10.5 mdr. vil ikke sove igennem, og vågner flere gange hver nat, og må hjælpes til at finde tilbage til søvnen.
En typisk dag for Kaya:
Vågner ved 5 tiden og bliver ammet, hvorefter hun som regel sover til ved 7 tiden og står op. Når hun så har fået øjne spiser hun morgenmad (for tiden havregrød og frugtmos).
Ved godt 9 tiden får hun et lille let måltid (frugt og ost), og når kl. er blevet 0930-1000 bliver hun lagt til at sove til formiddag. typisk sover hun 1.5-2 timer.
Lidt i 12 er der frokost(rugbrødshapsere, ost, frugt og evt. lidt fisk eller kogt kød).
Ved 14-15 tiden får hun et lille mellemmåltid (frugt eller andet let), afhænger lidt af dagsformen. En halv times tid efter bliver hun lagt til sin eftermiddagslur 1-1.5 time.
kl 18 er der aftensmad, hvor hun stortset får det samme som os.
kl 1930 bliver der ammet og ved 20 tiden bliver hun lagt i seng.
Problemerne opstår om natten hvor hun vågner flere gange, og må hjælpes videre i søvnen. Dette sker ved, at hun lægges ned i sengen igen, får sin sut, og der lægges en hånd på hendes hofte. Så falder hun som regel i søvn igen efter 5-10 min.
Dette er rimelig hårdt i længden, når det nogle gange er kl 1, 2 og 3..
Vil det kunne hjælpe, at tage amningerne helt væk?
Hun har sovet i egen seng de sidste 4 mdr, som står indtil vores seng. De sidste 3 mdr. er hun ikke blevet ammet om natten og for en måned siden stoppede vi med "godnat amningen kl 23."
Ville det være bedre hvis hun sov i eget værelse? Vi bor i en 2 værelses, så derfor har vi ikke forsøgt dette, da vi så skal have vores seng ind i stuen.
I og med vi hjælper hende til at falde i søvn, lærer hun vel ikke at gøre det af sig selv? Skal vi så give hende en "kold tyrker", så hun kan komme videre i sin søvn af sig selv?
Har du nogle gode forslag, så tager vi gerne imod råd.
Med venlig hilsen
Kaya's far