Svar: Putning, er ritualet okay?
8. oktober 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Louise
Jeg vil lige starte med at sende dig en dagsplan, så du kan se hvordan din datter skal spise og sove nu, med den alder hun har. Det har naturligvis betydning for hendes lyst til at sove om aftenen og hendes behov for mælk om natten.
En plan til et 7 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes/flaske
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: En portion frugtmos (jern-d-vitamin), frisk frugt i hånden (appelsinbåde, kiwi, fersken, blomme, nektarin, melon og lignende blød frugt), vand af kop
Puttes til formiddagslur, forsøge uden amning/flaske
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes ristede rugbrødsbjælker, brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden. Vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur 13.30
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, tilbydes frisk frugt i hånden som om formiddagen, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere familiemad, ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle puttet i grøntsagsmosen osv. Tilbydes kogte blomkål, broccolihover i hånden, kartoffelbåde og lignende at gnave i selv. Vand af kop.
Puttes til natten med amning eller flaske kl. ca 19.30-20
Sen aften 23: Amning/flaske
Som du kan se skal din datter nu have ca 4 måltider skemad dagligt, frugt som mellemmåltider og derudover fortsat tilbydes bryst eller flaske ca 4 gange dagligt. Derudover skal hun sove to lure i løbet af dagen og afhængigt at hvor sent hun vågner fra sin sidste lur skal hun puttes lidt før eller senere til natten.
Det vil samtidig være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at putte hende i løbet af dagen uden afhængighed af flaske eller bryst i munden. Hun skal naturligvis fortsat have sit mælkebehov dækket, men det er vigtigt at du nu forsøger at putte hende på det tidspunkt hvor hun er træt nok til at sove, men stadig lige når at registrere hvor hun lægges.
Det er samtidig rigtig vigtigt at du putter hende direkte i seng eller barnevogn. Når man er 7 måneder gammel skal man ikke ligge i lift mere. Hun har brug for at kunne bevæge sig lidt, skifte stilling - og du må gerne putte hende på siden, hvis hun sover bedst sådan. Det er helt fint, hun kan selv dreje sig, finde en ny stilling at ligge i osv. og det skal hun nu.
Du kan hjælpe hende til ro ved at sidde lidt hos hende, holde hænderne på hendes krop, lulle hende lidt imens hun ligger i sengen og det må du gerne gøre. Men sørg for at du ikke putter hende før du er 100 pct. sikker på at hun er parat til at sove, ingen kan sove, hvis ikke de er trætte.
Jeg er ikke helt klar over om jeres datter ammes 100 pct eller tager en flaske ... hvis flasken er en del af hendes putteritual, så er det naturligvil lettere for far at komme på banen og han kan fint lægge sig i sengen sammen med hende ligesom du gør nu og så flytte hende over inden hun falder helt i søvn. Det er også en mulighed at tilbyde flasken i den seng, hvori I ønsker hun skal sove og det kan I begge også gøre.
Det kan godt være lidt forvirrende for hende, hvis hun først ligger i søsters seng, så I mors seng og derefter i sin egen seng. Det trækker også selve putteseancen en del ud og det kan være en god idé at I så vidt muligt holder jer til at hun ligesom fra starten lærer hvor hun skal sove og så arbejder på at lære hende dette. For at give storesøster lidt ro om aftenen og mulighed for at have sine forældre for sig selv, så vil jeg anbefale at I lige nu holder lillesøster i soveværelset og arbejder på at hun skal falde i søvn i sin tremmeseng og når det fungerer, kan tremmesengen og ritualet flyttes ind til storesøster, fordi de to skal sove sammen.
Hvis amning er en del af jeres datters putteritual, så er det meget svært for far at komme på banen. I takt med at hun lærer at falde i søvn uden bryst i munden og forbinder sin seng med at skulle sove og trygt falder til ro, når hun lægges der, så vil det dog også være lettere for far at putte. Du kan så amme i stuen og far kan bære hende ind og putte hende derefter ... om det lykkes tør jeg dog ikke sige, men det er en mulighed at I forsøger at arbejde på denne løsning.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, og rigtig god efterårsferie, hvis I holder det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske