Brev:
Det er svært at blive storebror
8. oktober 2008
Alder:
3 år
Det er svært at blive storebror
Hej.
Vi har en vidunderlig søn der lige er blevet 3 år. Han har altid haft meget temperament og er bestemt meget viljefast.
For 4 måneder siden blev han storebror. I starten gik det rigtig godt. Han var, og er stadig, meget kærlig over for sin lillesøster. Han taler kærligt til hende og giver hende kys og kram.
Men den sidste måneds tid er han blevet meget strid over for sin mor og far. Han er blevet en rigtig "Rasmus Modsat". Det eneste der kører rimeligt normalt er at få ham i seng, men ALT andet er en lang kamp.
Desuden er han begyndt at opføre sig som en baby. Han taler som en baby og er pludselig blevet en gris til at spise. Han kommer kravlende istedet for at gå o.s.v. Alt dette er selvfølgelig for at få samme opmærksomhed som han føler lillesøster får. Vi prøver at inddrage ham i alt, hvad der har med den lille at gøre, men han har ikke interesse ret længe.
Hans opførsel er generelt blevet mere voldsom end før. Han råber og skriger meget. Han kaster rundt med sit legetøj. Og han kan finde på at slå og skubbe os helt uden grund. Han går i børnehave indtil midt på eftermiddagen, så jeg har begge børn alene i nogle timer indtil deres far kommer hjem. Nogle eftermiddage er ok, men de fleste er desværre et sandt mareridt. Jeg kan ligefrem se i hans øjne at han hader det, når jeg sætter mig for at amme hans søster. Jeg prøver tit at foreslå at vi kan læse en bog sammen samtidig, men han er ikke interesseret.
Vi har overvejet om det kunne være en ide, at lade ham blive i børnehaven nogle timer mere hver dag. Jeg føler det dog lidt som et nederlag, at jeg ikke engang kan klare mine 2 børn i nogle få timer hver dag, men faktum er at det bare ikke fungerer lige nu.
Jeg håber meget at dette bare er en periode vi skal igennem, men jeg skriver til dig for forhåbentligt at få et par tips til, hvad vi kan gøre for at hjælpe vores søn i hans forvirrede lille verden - og dermed gøre livet lettere for os forældre.
På forhånd mange tak.
Med venlig hilsen
En meget frustreret mor