Svar: Hysterisk ude
9. oktober 2008
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Lauge er i en alder af 3 måneder nu i stand til at fornemme rummet han er i, du ser det, når du sidder med ham og han mere og mere bevidst drejer hovedet for at se hvem der kommer ind af døren, han vender sig efter lyd, lys osv. Lauge skelner også mere og mere mellem kendt og ukendt, han mærker om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller en fremmede osv. Det er helt naturligt for hans alder og for hans udvikling.
Lauge er derfor ikke hysterisk når han er ude, han reagerer fordi stedet, lydende, lyset, favnen han er i osv. er fremmed og han kan ikke forholde sig til dette med den alder han har. Han kan bedre forholde sig til det hele fra din favn, for så ved han hvor han er og det giver lidt mere overskud til at møde verden omkring jer - men stadig er der mange stimuli som han bombarderes med og som han endnu ikke forstår.
Det handler ikke om at han har hængt for meget på sin mor, men derimod om at han har behov for at du stadig skærmer ham og beskytter ham, hjælper ham med kun at modtage verden i små bidder, så det ikke bliver for voldsomt for ham. Lav ikke for mange ting i løbet af en dag, skal I meget en dag, så hold jer hjemme dagen efter. Lad ham ikke gå for meget fra arm til arm, lad få udvalgte holde ham og tag ham selv med det samme du mærker at det bliver for meget for ham - gerne før det bliver for meget.
Hjælp ham med at blive skærmet, sørg for at han får sine lure i løbet af dagen også selvom I er ude og lad ham sove. Lad ikke nogen vække ham selvom de gerne vil, han skal have lov til at sove, fordi han i søvnen bearbejder alle de indtryk han får og han har brug for at koble fra, lukke af for verden.
Håber ovenstående giver lidt forklaring og hjælp videre frem, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske