Svar: Hjælp til opdragelse
9. oktober 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Anja
Alderen 1-3 år stiller store udfordringer, det er især i denne alder at børn udvikler deres selvstændighed, deres egen vilje og deres personlighed spirer frem.
Lige så glade, charmerende og skønne de kan være, ligeså frustrerende kan det være når verden bryder sammen for de små poder og det er en alder, som kræver rigtig meget omsorg, nærhed, engagement og forståelse. Det er bestemt ikke nemt, og hvis I forældre selv har temperament og svært ved at bevare roen, så bliver det ikke lettere ... Frederik spejler sig jo i jer, han bruger jer som rollemodel. Hvis I er rolige, glade, harmoniske, har det godt osv. så vil det naturligt også smitte af på ham, hvis I er trætte, stressede, mangler overskud, mangler tid til jer selv og hinanden, så bliver han naturligt påvirket af det.
Med hensyn til familierådgivning, så kan jeg se at der i Kommunen hvor du bor tilbydes dette. Hvis du går ind på kommunens hjemmeside, under "Børn og Unge" så finder du et link videre der hedder 'Rådgivning og vejledning'. Du kan derfor kontakte kommunen og høre om nogen der kan hjælpe jer.
Pædagogerne i daginstitutionen vil også være en mulighed. I kan altså godt drøfte de lidt mere opdragelsesmæssige ting med dem, hvis der er noget præcist, som du synes er svært.
Du kan også kontakte din sundhedsplejerske eller sundhedsplejen generelt. Selvom de måske ikke tilbyder faste besøg i familier til børn på 1½ år, så har de fleste sundhedsplejersker mulighed for at lægge et 'behovsbesøg' i familien og det kan være en rigtig god idé, at ringe til sundhedsplejersken. Hun kender jer måske, hun vil evt. kunne se nogle af de situationer som er svære for jer og rådgive jer mere præcist derudfra.
Der findes også rigtig gode bøger om opdragelse, mange bøger og nogle naturligvis bedre end andre. Der er især en bog jeg her vil fremhæve og det er bogen "Fantastiske Forældre" af Margot Sunderland. Du finder den i min bogguide under 'børneopdragelse'.
Jeg håber det vil hjælpe dig lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god efterårsferie, hvis I holder det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske