Svar: En meget træt mor - 15 mdr.
9. oktober 2008
Alder:
15 mdr.
Kære mor
Det gør mig ondt at høre at I forældre har besluttet at flytte fra hinanden, det er naturligvis ikke ønskeligt, når man har så lille et barn sammen - så er det jo ofte en anden fremtid man drømmer om ... :o) Der er dog sandsynligvis god grund til den beslutning I har taget og jeg håber I får det rigtig godt alle sammen.
I en alder af 15 måneder begynder din datter at blive mere bevidst om hvor andre er i forhold til hende. Tidligere har hun ikke forstået at du stadig var der, selvom du f.eks. var i rummet ved siden af - hun har ligesom haft oplevelsen at du forlod hende, når du gik fra hende. Men nu i 15-16 måneders alderen begynder hun rent udviklingsmæssigt at kunne forstå lidt bedre er du stadig er der, selvom hun ikke nødvendigvis kan se dig.
Den spirende bevidsthed, kan måske godt gøre at savnet omkring far pludselig virker voldsommere og hun er naturligt i kraft af sin alder ikke i stand til med ord at give udtryk for dette ... Det er i hvert fald en mulighed som du er nødt til at medtænke.
Derudover tænker jeg også at du naturligvis selv er påvirket af situationen, dit overskud til at rumme hende er ikke så stort, du er naturligt mere træt, ked af det osv. og børn mærker dette meget tydeligt. Det er ikke usædvanligt at børn næsten kan mærke det og reagerer på det før vi selv er opmærksomme på, hvordan vi egentlig har det. Hvis vi er trætte og mangler overskud, så bliver børnene tydeligt mere pjevsede, morsyge, 'klistrede', vil ikke lege selv, laver ballade osv. De mærker det med det samme.
Du skriver at når hun passes hos bedsteforældre, så sover hun godt, måske netop fordi de udgyder en helt anden ro og harmoni, her føler hun sig mere rolig.
Du skal naturligvis have lov til at være ked af det, du skal naturligvis reagere og det er helt okay, hvis du for at få sovet sammenhængende lader din datter overnatte hos sine bedsteforældre eller hos sin far. Det er rigtig hårdt at stå alene med det hele, ingen tvivl om det. Og det gør det naturligvis ikke lettere at man så samtidig skal finde ud af at komme ovenpå en 'skilsmisse' og de ting den fører med sig. Derfor er det helt okay, hvis du melder ud at du lige nu har brug for lidt tid til dig selv, for at samle dig, få sovet, finde overskud. Det kommer også din datter til gavn.
Dernæst tænker jeg at du må forsøge at finde ud af, hvad der virker bedst for dig og din datter. Hvis du tror at hun sover bedre og mere roligt, når hun ligger i din seng, så gør det. Se lidt stort på hvad du læser og hører og gør det, som lige nu og her giver jer den størst mulige ro og gør at I begge får sovet nogenlunde om natten.
Hvis hun ikke vil sove, når hun ligger hos dig, så er det måske fordi hun ikke er træt nok. Så skal du måske se på hvordan hun sover i løbet af dagen. I forhold til hendes alder vil det nu være rigtig fint med kun en middagslur dagligt, at hun f.eks. sover fra 12-14 og så kan hun komme i seng omkring kl. 20.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke til jer alle:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske