Brev:
Vælling eller mos - opstart på skemad
9. oktober 2008
Alder:
3 mdr.
Vælling eller mos - opstart på skemad
Hej Helen.
Nu har jeg læst flere af dine svar til andre, og måtte jo så selv melde mig til på din supergode hjemmeside. :)
Jeg har en datter på snart 4 mdr., og jeg håber meget på at vi kan starte på skemad, når hun runder datoen.
Jeg ammer hende så meget som jeg kan, men oplever tit at jeg har for lidt mælk - dog typisk om aftenen. Det har vi så afhjulpet med at give hende 150ml MME (Nutramigen e. Profylac) inden sengetid - og det har hjulpet meget. Det er dog ikke altid hun spiser alle 150ml. Jeg malker samtidigt ud med brystpumpe inden jeg går i seng, for at holde produktionen vedlige. Den rytme har vi brugt i ca. 10 dage nu. Jeg har dog så fundet ud af, at jeg kun kan malke max. 40ml ud på mit højre bryst - selv efter flere timer, hvor jeg ikke har ammet. Mit venstre bryst giver mindst det dobbelte.
Nå - men om dagen går der sjældent meget mere end 2-2½ time imellem hvert måltid, så jeg tænker meget på om jeg kan mætte min datter godt nok. Om natten har hun efterhånden fået en god rytme, efter vi introducerede natflasken: sover ca. fra. 20-01.30, hvor hun ammes, og så vågner hun igen ca. kl. 5.00. Herefter tager jeg hende op i min seng, hvor hun bliver ammet, og vi begge falder i søvn igen indtil ca. kl. 7.
Som du kan se, så går der altså heller ikke ret lang tid imellem måltiderne om natten - det synes jeg er lidt trælst. Inden vi introducerede flasken, vågnede hun omkring midnat, og så ellers ca. hver 2-3. time. LIDT hårdt!
Nå, men mit spørgsmål er så:
Hvordan får vi nemmest introduceret mos, og bør jeg evt. starte med vælling?
Og burde jeg trække amningen længere end de 4 mdr.? Hendes far har jo allergi, men hvor meget skal jeg bekymre mig om det kontra amning?
Og hvor meget kan jeg forvente hun spiser i starten af MM og grød/vælling? (Madplan - tak! :D)
Jeg er ikke ligefrem ved at gå ned over amningen, men jeg synes altså det er ved at være knap så underholdende en affære.
Tak for svar.
Marie Louise