Svar: Stadig urolig om natten
10. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Maibrit
Det kunne være interessant at finde ud af, hvorfor din dreng tilsyneladende sov bedre, da I ikke boede hjemme et par dage i forhold til de problemer du oplever når I er hjemme ...
Det kan naturligvis godt have noget at sige, hvorvidt du sidder op og ammer, eller om du ligger ned. Både fordi din dreng måske spiser forskelligt ved brystet, sluger ikke helt så meget luft, spiser måske lidt længere og mere koncentreret når du sidder med ham - modsat når du ligger ned, hvorfor han naturligt også sover længere og bedre efterfølgende.
Det er meget let at finde ud af om det er dette, der gør sig gældende. I givet fald må du prøve at sætte dig op og amme ham om natten, sørge for at han får taget rigtig godt fra, hvorefter han så kan puttes tilbage i sin seng igen - præcis som du gjorde da I ikke var hjemme ...
Det kan også være at I, netop fordi I ikke var hjemme, sov i samme seng og det gav ham en anden ro?
Derudover kan det også handle om at han simpelthen har sovet godt, fordi han har oplevet mere og har været naturligt mere træt end han måske er, når I to er alene hjemme. Når man er ude hos familie, så sker der jo ofte rigtig meget, især for så lille en størrelse som din dreng jo er. Mange stemmer, mange lyde, høj latter, mange dufte, mange som holder ham, pludrer med ham, leger med ham osv. Han har altså brugt sig selv rigtig meget, måske mere end han ellers gør.
Mange børn virrer med hovedet når de er trætte og skal overgive sig til søvnen. Det kan her nogle gange hjælpe at stå og holde hænderne på hans hoved, berolige, kærtegne lidt. Det kan også nogle gange hjælpe med en sutteklud ved ansigtet, fordi den kan give lidt tryghed og følelse af nærhed - ligesom når han ligger ved brystet, så mærker han også din hud mod sin kind - det er forsvundet, når han ligger i sin seng.
Der er desværre ikke nogen fast regel for hvornår børn begynder at sove mere roligt om natten. Men de fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne undvære mælk midt nat og det er måske lidt en trøst at vide, at du til den tid kan være heldig at få 5-6 timers sammenhængende søvn ... Love dig noget kan jeg dog ikke :o)
Jeg ved vi tidligere har talt om hvorvidt din dreng kunne have glæde af at få lidt ekstra mælk og nu hvor han er blevet fire måneder kan du naturligvis forsøge med en flaske sen aften, for at se om det vil gøre nogen forskel. Far kan jo også tilbyde denne og det betyder at du vil kunne gå tidligere i seng og få en sammenhængende nattensøvn inden du så atter skal amme ... det kan du også forsøge.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske