Brev:
Mangler inspiration til mad , leg og stimulering
10. oktober 2008
Alder:
8 mdr.
Mangler inspiration til mad , leg og stimulering
Hej Helen!
Så er jeg på banen igen, og der er sket en del siden sidst. Jeg stoppede med at amme for en lille måneds tid siden. Jeg var simpelthen løbet sur i det! Josefine ville så fra den ene dag til den anden kun ha' flaske, så det meget stærkt! Jeg har dog kunne malke ud så jeg ikke fik brystbetændelse, og der kan ikke komme mange dråber ud nu. Jeg malker ikke ud længere, men kan presse lidt ud når jeg har været i bad. Jeg har lidt forskellige spørgsmål til dig, jeg må se om jeg kan holde rede på dem.
Josefine er en dejlig nem og glad pige, som smiler og griner meget, pludrer nuanceret, (ga-ga, na-na, da-da, osv.) og er meget nysgerrig. Jeg var til åbent hus i vores lokale kirke for at få hende vejet og målt. Den "lille" dame er nu 74 cm og vejer 11 kg. ;-) Men som du ved fra mine tidligere breve, så har hun altid været godt i stand.
Mit første spørgsmål går på, om jeg skal være bekymret over, at hun endnu ikke hverken triller/vender sig? Vi øver med hende flere gange om dagen, men det er som om at hun ikke rigtigt kan finde teknikken, eller ikke gider. Hun "krabber" rundt om sig selv når hun ligger på maven, og hun kan også skubbe sig selv baglæns. Nogle gange kommer hun endda lidt op med numsen. :-) Så helt immobil er hun ikke. Jeg mangler også lidt forslag eller ideer til, hvad jeg kan lege med hende herhjemme. Jeg er ikke så god til at komme ud med hende, selvom jeg godt ved, at hun har godt af det, jo ældre hun bliver.
Inden mine næste spørgsmål, som mest handler om hendes kost, får du lige en plan for vores dag:
6.30: Vågner, kommer ind til os og putter lidt.
7.15-7.30: havregrød lavet på ½ MME og ½ vand eller øllebrød. 1 dl vand af kop.
9.15: 160 ml MME
9.30: Puttes til formiddagslur, sover typisk en time.
11.30: Hirse-, fuldkorns- eller flerkorsngrød lavet af ½ MME og ½ vand. Nogle gange bliver det en hurtig gang købe-grød. Frugtmos på toppen. 1 dl vand af kop.
13.30: 160 ml MME.
13.45: Puttes til middagslur, sover typisk 1½ - 2 timer.
16: 1/4 skive bondebrød med forskelligt pålæg: leverpostej, avokado, makrel i tomat, philadelphia.
18: Kartoffel- og grøntsagmos med kød eller fisk. Begynder at få mere og mere af vores mad. Lidt MME og 1 tsk smør i. 1 dl vand af kop.
19.30: 200 ml MME.
19.45: Puttes til natten.
1.30-2: 200 ml MME.
Jeg mangler her inspiration til, hvad jeg skal erstatte de to flasker om dagen med. Jeg synes, at jeg er gået lidt i stå med det mad. Kan ren frugtmos gøre det ud for et mellemmåltid? Jeg læste på et tidspunkt i et andet svar, en opskrift på nogle boller. Men nu kan jeg ikke finde den! Vil du skrive den til mig igen? :-)
Josefine er ikke så god til at tygge endnu, så jeg vil bibeholde grøden til middag lidt endnu.
Noget andet er, at jeg ikke har det særligt godt med, at hun skal sidde med noget i hånden... Jeg er simpelthen så bange for, at hun skal brække et stykke af og få det galt i halsen! :-( Der synes jeg, at hun skal være noget bedre til at tygge før jeg tør det.
Hvornår må hun få stegt kød? Altså bøffer, frikadeller, flæsk o.l.? Måske kørt igennem en persillehakker?
Hvornår skal vi prøve at lade hende holde skeen eller koppen selv, mens vi stadig fører den ind i munden på hende?
Ang. mit sidste spørgsmål, så har jeg læst flere steder, at Sundhedsstyrelsen er kommet med nye anbefalinger omkring hvornår de må få sødmælk. Er det rigtigt, og hvad går de i så fald ud på?
Puha! Det blev noget af en omgang denne gang! Håber du kan finde hoved og hale i det.
Hilsen
Maria